en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2009
vol. 17
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Opinie pielęgniarek na temat kształcenia podyplomowego

Urszula Cisoń-Apanasewicz
1
,
Genowefa Gaweł
,
Dorota Ogonowska
,
Halina Potok

  1. Instytut Zdrowia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu
Data publikacji online: 2009/02/02
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Zgodnie z Ustawą o zawodzie pielęgniarki i położnej kształcenie podyplomowe jest obowiązkiem każdej aktywnej zawodowo
pielęgniarki.

Cel pracy. Celem pracy było ukazanie motywów, którymi kierują się pielęgniarki, podejmując różne formy kształcenia podyplomowego,
oraz wskazanie, które z tych form cieszą się największą popularnością, a także ukazanie przeszkód stojących na drodze do doskonalenia
zawodowego.

Materiał i metody. Badaniami objęto grupę 95 pielęgniarek uczestniczących w różnych formach doskonalenia zawodowego. Do przeprowadzenia
badania wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a techniką badawczą był autorski kwestionariusz ankiety.

Wyniki i wnioski. Poprzez analizę przeprowadzonych badań wykazano, że pielęgniarki uważają za konieczne uczestnictwo w kształceniu
i doskonaleniu podyplomowym. Najczęściej podawanymi motywami podjęcia takiego kształcenia są: możliwość wzbogacenia swojej
wiedzy i umiejętności zawodowych oraz podniesienie własnego prestiżu zawodowego. Natomiast jako przeszkody podawano: brak motywacji
oraz względy finansowe.

Introduction. Postgraduate education, according to the Act for nurse and midwife professions, is the duty of any professionally active nurse.

Aim. The aim of the study was to discover motives for which nurses decide to enrol in a variety of postgraduate study programmes and to
indicate which of these motives are the most prominent, as well as to observe obstacles encountered during the course of professional
advancement.

Material and methods. There were 95 nurses involved in professional advancement courses of various forms participated in the study. The
study was conducted by the means of a diagnostic opinion poll and a copyright questionnaire.

Results and conclusions. The analysis of the results of the study revealed that nurses consider postgraduate education and professional
advancement necessary. The motives which were given most frequently were the possibility to advance one’s knowledge, as well as professional
skills and professional prestige. The obstacles observed were: lack of motivation and financial difficulties.
słowa kluczowe:

kształcenie podyplomowe; pielęgniarki; motywacja; utrudnienia

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.