en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2018
vol. 26
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Poczucie koherencji a korzystanie z kształcenia podyplomowego w grupie małopolskich pielęgniarek

Agata Wojcieszek
,
Anna Nawalana
,
Anna Majda

Problemy Pielęgniarstwa 2018; 26 (3): 198–203
Data publikacji online: 2018/12/30
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wstęp
W Polsce od kilku lat obserwuje się stopniowy wzrost zainteresowania podnoszeniem kwalifikacji zawodowych w ramach kształcenia podyplomowego w grupie pielęgniarek oraz innych pracowników ochrony zdrowia. Z tego powodu należy dążyć do rozwoju infrastruktury edukacyjnej oraz wpływać na motywację profesjonalistów z sektora ochrony zdrowia, aby nie zmarnować ich potencjału.

Cel pracy
Ocena wpływu poczucia koherencji na motywację małopolskich pielęgniarek do podejmowania kształcenia podyplomowego.

Materiał i metody
Badanie zostało przeprowadzone w okresie od stycznia do marca 2018 r., w dwóch ośrodkach szkolenia podyplomowego w Krakowie. Uczestniczyło w nim 211 pielęgniarek i 5 pielęgniarzy będących w trakcie szkolenia specjalizacyjnego. Do oceny ogólnego wskaźnika koherencji wykorzystano Kwestionariusz Orientacji Życiowej (SOC-29). Dodatkowo podczas badania zastosowano autorskie narzędzie badawcze, którego treść była zorientowana na czynniki motywujące do podjęcia kształcenia podyplomowego oraz trudności z nim związanych.

Wyniki
Średni wynik osiągnięty na skali poczucia koherencji wynosił 130,36 pkt i mieścił się w środkowej strefie wyników przeciętnych. Najczęściej wskazywanymi motywacjami do podjęcia kształcenia podyplomowego były: „chęć podniesienia poziomu wiedzy i umiejętności” oraz „uzyskanie wyższego wynagrodzenia”. Główną trudnością związaną z procesem dokształcania się była „dezorganizacja życia rodzinnego” oraz „brak wystarczającej ilości czasu”. Analiza statystyczna wykazała istotną zależność pomiędzy poczuciem sensowności a motywacją, którą stanowiło podniesienie swoich kompetencji.

Wnioski
Zasoby osobiste, jakimi dysponują osoby wykonujące zawód pielęgniarki, mogą determinować rozwój zawodowy. Poczucie zaradności, sensowności i zrozumiałości może przyczynić się do samodoskonalenia w obszarze wykonywanej profesji.



Introduction
In Poland, a gradual increase of nurses and other health care workers interest in improvement of professional qualifications as part of postgraduate education, has been observed for several years. For this reason, one should strive to develop the educational infrastructure and influence the motivation of professionals from the health care sector in order not to waste their potential.

Aim of the study
The aim of the study was to evaluate the impact of the sense of coherence on the motivation of nurses from Małopolska to undertake postgraduate education.

Material and methods
The study was conducted from January to March 2018 in two postgraduate training centres in Krakow. In the study participated 211 female nurses and 5 male nurses who are undergoing specialization. The Life Orientation Questionnaire (SOC-29) was used to evaluate overall indicator of coherence. In addition, during the study, original research tool was used, which content was focused on motivating factors to take up postgraduate education and the difficulties associated with it.

Results
The average result achieved on the scale of the sense of coherence was 130.36 points and was located in the middle zone of average results. The most common motivations to undertake postgraduate education were: “willingness to improve the level of knowledge and skills”, and “higher salary”. The main difficulty associated with the training process were “disorganization of family life” and “lack of sufficient time”. The statistical analysis showed a significant relationship between the nurses’ sense of meaningfulness and their desire to improve competences.

Conclusions
Personal resources of persons performing the profession of nurse may determine their professional development. A sense of manageability, meaningfulness and comprehensibility can contribute to self-improvement in the area of the profession.

słowa kluczowe:

poczucie koherencji, edukacja, motywacja, pielęgniarki

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.