en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2017
vol. 25
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Poziom empatii u studentów rozpoczynających studia pielęgniarskie jako ważna umiejętność w komunikacji terapeutycznej

Marek Motyka
,
Joanna Surmacka
1
,
Maciej Rogala
2

  1. Wydział Nauk o Zdrowiu, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Zakład Psychologii Zdrowia, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Kraków
  2. Wydział Nauk o Zdrowiu, Zakład Polityki Zdrowotnej i Zarządzania, Instytut Zdrowia Publicznego, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Kraków
Data publikacji online: 2017/08/11
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

Wstęp. Empatia należy do kluczowych umiejętności interpersonalnych niezbędnych w komunikacji terapeutycznej i zapewnieniu pacjentom wysokiej jakości opieki. Stąd zdaniem autorów ważne jest, aby studenci rozpoczynający studia w dyscyplinach medycznych charakteryzowali się wyjściowo względnie wysokim poziomem tej umiejętności i rozwijali ją podczas studiów.
Cel pracy. Celem prezentowanej pracy była ocena poziomu empatii u studentów rozpoczynających naukę na wydziale pielęgniarstwa.
Materiał i metody. Aby ocenić poziom empatii, dokonano porównania poziomu empatii między grupą 64 studentów pierwszego roku Pielęgniarstwa Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz równie liczną grupą studentów pierwszego roku Turystyki i Rekreacji na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Jako narzędzie badawcze wykorzystano Indeks Reaktywności Interpersonalnej (IRI) autorstwa M.H Davisa.
Wyniki. Wyniki badań nie potwierdziły hipotezy, że osoby wybierające studia o profilu medycznym charakteryzują się znacząco wyższym poziomem empatii od studentów turystyki i rekreacji. Co więcej w obu grupach zaobserwowano jedynie średni poziom IRI — empatii całkowitej. W grupie studentów turystyki i rekreacji ujawniono nieco wyższą intensywność komponentu empatii o nazwie fantazja (różnica była statystycznie znacząca).
Wnioski. Uzyskane wyniki dowodzą, że w trakcie kształcenia studentów wydziału pielęgniarskiego, należy zwrócić szczególną uwagę na rozwój empatii, zwłaszcza jego komponentu poznawczego, w postaci umiejętności przyjmowania cudzego punktu widzenia (perspektywy pacjenta).

słowa kluczowe:

empatia; studenci pielęgniarstwa; umiejętność komunikacji klinicznej; pomiar poziomu empatii

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.