eISSN: 2450-4459
ISSN: 2450-3517
Lekarz POZ
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2017
vol. 3
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:

Praktyka lekarza rodzinnego jako przedsiębiorstwo

Bohdan Tillack
,
Janusz Kabata

Data publikacji online: 2017/07/17
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Lekarz rodzinny prowadzący praktykę medyczną w Polsce, oprócz wykonywania obowiązków związanych z ochroną zdrowia, pełni również inne ważne funkcje – jest właścicielem i menedżerem swojego przedsiębiorstwa. W artykule przedstawiono aktualną strukturę form własności placówek POZ w Polsce. Wskazano punkt widzenia regulatora rynku usług medycznych. Na gruncie prawnym prowadzenie działalności gospodarczej czy zawodowej jest równoznaczne z byciem przedsiębiorcą. Czy na gruncie teorii ekonomicznych lekarza rodzinnego prowadzącego praktykę można uznać za przedsiębiorcę? Artykuł analizuje podejście do torii przedsiębiorczości w pracach kilku wybitnych ekonomistów XX wieku: Ludwiga von Misesa, Josepha Schumpetera, Franka Knighta i Izraela Kirznera. Pod uwagę brane są takie czynniki, jak definicja działań przedsiębiorczych, główna funkcja, wpływ działań przedsiębiorczych na rynek czy częstotliwość zdarzeń przedsiębiorczych. Analiza wskazuje, że lekarz rodzinny prowadzący własną placówkę POZ jest przedsiębiorcą, także w świetle teorii ekonomii. Podlega zatem wszystkim prawom rynkowym i powinien pamiętać o potencjalnych ryzykach i szansach. Placówki POZ są przedsiębiorstwami, więc powinny móc uzyskiwać przychody nie tylko z opieki medycznej, lecz także innych działań. Jako przedsiębiorstwa mają też swoją wartość i mogą być przedmiotem obrotu rynkowego.
słowa kluczowe:

podstawowa opieka zdrowotna, przedsiębiorczość, praktyka lekarza rodzinnego

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.