Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
1/2016
vol. 24 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Próba szacowania edukacyjnej wartości dodanej jako miary efektywności kształcenia studentów pielęgniarstwa — badanie wstępne jednoośrodkowe
Mariusz Panczyk
1
,
Aleksander Zarzeka
1
,
Jarosława Belowska
1
,
Łukasz Samoliński
1
,
Joanna Gotlib
1
Data publikacji online: 2016/06/17
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Jedną z miar służących do oceny efektywności nauczania jest szacowanie edukacyjnej wartości dodanej (EWD), zdefiniowanej jako przyrost wiedzy studentów w wyniku prowadzenia procesu edukacyjnego. Cel pracy. Zbudowanie i wstępna walidacja modelu predykcyjnego o potencjalnym zastosowaniu w ocenie EWD. Materiał i metody. Przeanalizowano wyniki kształcenia z toku studiów na kierunku pielęgniarstwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM): zbiór danych uczących się (n = 1539) i testowych (n = 139); średnia wieku 19,6 ± 2,40 lat; 90% kobiet. Zastosowano model liniowej regresji wielorakiej z siedmioma predyktorami: oceny egzaminacyjne uzyskane przez studentów z zakresu nauk podstawowych i podstaw opieki pielęgniarskiej; zmienna wynikowa: średnia ocen z egzaminów dotyczących opieki specjalistycznej; jakość prognozy: współczynnik korelacji r-Pearsona; oszacowanie EWD na podstawie średniej różnicy między wynikiem przewidywanym a rzeczywistym. Wyniki. Model regresji wielorakiej był istotny statystycznie (F [7,1526] = 346,72; p < 0,0001), a poszczególne predyktory wyjaśniały w sumie ponad 60% wariancji średniej ocen. Jedynie oceny z przedmiotu fizjologia nie wykazywały istotnego statystycznie wpływu na wartość średniej ocen. Najwyższy wpływ na osiągnięcia studentów z zakresu opieki specjalistycznej miały wyniki kształcenia z przedmiotów farmakologia (bstand. = 0,326) i podstawowa opieka (bstand. = 0,325). Otrzymany w toku analizy korelacyjnej wynik wskazuje na dobre parametry predykcyjne testowanego modelu regresji (korelacja r-Pearsona 0,772). EWD jako średnia z różnic między wynikami oczekiwanymi a uzyskanymi z modelu predykcyjnego wyniosła –0,038. Wnioski. 1. Proponowany model regresji może stanowić podstawę do szacowania EWD na kierunku pielęgniarstwo na WUM. 2. Przedstawiona metodologia budowania i walidacji modelu predykcyjnego może być stosowana przez inne uczelnie kształcące studentów na kierunku pielęgniarstwo na studiach pierwszego stopnia. Introduction. One of the measurement applied in estimating the effectiveness of teaching, is estimating educational value-added (EVA), defined as an increase in knowledge in students as a result of an educational process. Aim. To create and preliminary evaluate a prediction model that could be applied in EVA. Material and methods. Learning outcomes throughout the course of study at the nursing department at the Medical University of Warsaw (MUW): a collection of students data (n = 1539) and test data (n = 139); age average 19,6±2,40 years of age; 90% women. The model of linear multiple regression with seven predictors: exam grades achieved by students in the basic areas and the basics of specialized care; the quality of prognosis: r-Pearson correlation coefficient; EAV evaluation on the basis of an average difference between the forecasted and actual outcome. Results. The model of multiple regression was statistically relevant (F [7.1526] = 346.72; p < 0.0001), and individual predictors explained over 60% of variances of the result variable in total. Learning outcomes in the subjects of Pharmacology and Basic care had the highest impact on students’ achievements in the field of specialized care (bstand. was 0.326 and 0.325, respectively). Only marks in the subjects of Physiology did not present any statistically important influence on the value of average grades. The result received in the course of correlation analysis shows good prediction parametres of the tested model of regression (r-Pearson correlation 0.772). EVA as a mean of differences between the expected results and those obtained in the prediction model was –0.038. Conclusions. 1. The suggested model of regression may become the basis of EVA estimation at the nursing department at MUW. 2. The suggested methodology of creating and validating a prediction model may be applied at other universities teaching nursing students at the 1st degree studies. słowa kluczowe:
szkolnictwo pielęgniarskie; ocena wiadomości; kompetencje kliniczne; przewidywanie |