Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
4/2013
vol. 21 streszczenie artykułu:
Artykuł przeglądowy
Problematyka funkcjonowania dziecka z chorobą przewlekłą w szkole
Renata Łukasik
1
,
Wioletta Waksmańska
1
,
Halina Woś
1
Data publikacji online: 2014/02/21
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Lekarze specjaliści różnych dyscyplin informują o stale narastającym problemie występowania chorób przewlekłych u dzieci i młodzieży. Rzutuje to na funkcjonowanie młodego człowieka w środowisku domowym, szkolnym. Problem obecności u dziecka choroby przewlekłej jest bardziej złożony niż u dorosłych, ponieważ dolegliwości chorobowe nakładają się na proces rozwoju psychofizycznego dziecka, edukację przedszkolną i szkolną, a w końcowym efekcie na wybór dalszego kształcenia zawodowego, zainteresowań. Znajomość problematyki funkcjonowania w szkole dziecka chorego przewlekle jest istotna zarówno dla nauczyciela i, rodzica, jak i pielęgniarki szkolnej. Cel. Celem pracy było przedstawienie głównych problemów natury psychofizycznej i społecznej związanych z edukacją szkolną dziecka chorego przewlekle oraz pokazanie metod wsparcia i pomocy dziecku, które pozwolą na osiągnięcie jak najlepszych wyników w nauce. Wnioski. W szkołach powszechnych jest coraz więcej dzieci z chorobami przewlekłymi, rzutują one na ich rozwój psychofizyczny, emocjonalny i intelektualny, a tym samym na funkcjonowanie w roli ucznia, stawia to nauczycieli wobec nowych zadań. Zadaniem nauczycieli jest stworzenie uczniom z chorobami przewlekłymi jak najlepszych warunków edukacji poprzez odpowiednią organizacją procesu kształcenia oraz stosowanie metod i form nauczania dostosowanych do możliwości psychofizycznych dziecka chorego. Obowiązki nauczyciela i pielęgniarki wobec dziecka z chorobą przewlekłą regulują przepisy prawne. Background. Doctors specialising in various disciplines report a growing problem of chronic diseases in children and youths. The diseases affect the functioning of the young people at their homes and at school. The problem of a chronic disease in a child is more complex than in the case of adults as the ailments overlap the psychophysical development of a child during their kindergarten and school education, which in consequence affects the selection of further education and interests. The awareness of a chronically ill child functioning at school is important for teachers, parents and school nurses. Aim. The objective of the paper is to present the main psychophysical and social problems related to school education of a chronically ill child and indication of the methods of the child support and assistance in order to enable the child to achieve the best educational results. Conclusions. In common schools there are more and more children suffering of chronic diseases. A chronic disease affects the child’s psychophysical, emotional and intellectual development and, in consequence, the functioning of the child as a student — this makes the teachers face new challenges. The task of the teachers is to provide the chronically ill children with the best conditions for learning by virtue of proper organisation of the educational process, as well as application of the methods and forms of teaching adequate to the psychophysical capability of an ill child. The duties of a teacher and nurse in reference to a chronically ill child are regulated by the legal acts. słowa kluczowe:
dziecko, choroba przewlekła, szkoła |