en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2012
vol. 20
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Rola mediów w powstawaniu zaburzeń odżywiania u młodzieży w wieku dojrzewania

Anna Majda
,
Katarzyna Braszczyk

Data publikacji online: 2012/06/18
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp. W XXI wieku zaburzenia odżywiania są ważnym problemem zdrowotnym. Dzieci i młodzież wzrastają w świecie zdominowanym przez
media, które posiadają szeroki wachlarz oddziaływań, mogących przyczynić się do wzrostu zachorowań na anoreksję, bulimię czy otyłość.

Cel pracy. Celem prac była analiza wpływu mediów na powstawanie zaburzeń odżywiania u młodzieży w wieku dojrzewania.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono na grupie 82 dziewcząt i chłopców w wieku dojrzewania za pomocą kwestionariusza
ankiety, podskali „Ładny-Brzydki” oraz pomiarów masy ciała i wzrostu. Do analizy statystycznej użyto programu Statistica 7.1 i testu chikwadrat.
Za poziom istotności przyjęto p = 0,05.

Wyniki. Wśród badanych 14,6% miało niedowagę, a 11% — nadwagę. Młodzież była niezadowolona ze swojego BMI (p = 0,0066). Tylko 6%
badanych kupowała reklamowane produkty. Większość ankietowanych (89%) spędzała zbyt wiele czasu przed telewizorem czy komputerem,
ale fakt ten nie miał związku z ich wskaźnikiem BMI (p = 0,4036). Wskaźnik BMI nie korelował z percepcją informacji podawanych
w mediach (p = 0,7004), ale percepcja informacji w mediach zależała od płci (p = 0,0203). Większość badanych zgadzała się ze stereotypem
propagowanym w mediach (87%), ale ten fakt nie miał wpływu na wartość wskaźnika BMI (p = 0,2417).

Wnioski. Media odgrywają rolę w etiologii zaburzeń odżywiania poprzez ograniczanie aktywności fizycznej, zachęcanie do kupowania
niezdrowej żywności, propagowanie szczupłego kulturowego ideału piękna oraz powodowanie i zwiększanie niezadowolenia z wyglądu.
Dziewczęta są bardziej narażone na negatywny wpływ mediów.


Introduction. Eating disorders are a major public health problem in XXI century. Exitus and the young people increase in the world domineered
by media, possessory the wide fan of influences, liable to contribute to the height of fallings ill on the anorexia, the bulimia or the
stoutness.

Aim of the study. The aim of this research was analysis of media influence on eating disorders — anorexia, bulimia and obesity — about
adolescents.

Materials and methods. This review were conducted with data from 82 adolescent girls and boys with the use of questionnaire, “Beauty-
Ugly Scale and measurement of weight and height. To statistical analysis used the Statistica 7.1 program and chi-square test. The significance
level was stated as p = 0.05.

Results. Underweight were 14.6% adolescents and 11.0% were overweight. Adolescents were dissatisfied of their BMI factor (p = 0.0066).
Only 6% bought the advertising products. Most of reviewing adolescent (89%) spent too much time on watching TV and computer, but this
fact didn’t correlate with adolescents BMI (p = 0.4036). BMI factor didn’t correlate with perception of information in media (p = 0.7004), but
perception of information in media correlated with gender (p = 0.0203). Most of adolescents were agree with stereotype, which is propagate
in media (87%), but this fact didn’t correlate with BMI (p = 0.2417).

Conclusions. Media play role in etiology of eating disorders by limited physical activity, stimulate to buying unhealthy food, propagate thin
cultural ideal of beauty and create and intensified dissatisfaction of body shape. Girls are more exposing to negative impact of media than
boys.
słowa kluczowe:

zaburzenia odżywiania; młodzież w wieku dojrzewania; wpływ mediów

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.