en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2014
vol. 22
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Opis przypadku

Rozpoznawanie zaburzeń autystycznych — studium przypadku

Wanda Komorowska-Szczepańska
1
,
Katarzyna Nowicka-Sauer
2
,
Rita Hansdorfer-Korzon
3
,
Małgorzata Pietrzykowska
2

  1. Katedra Handlu i Usług, Akademia Morska w Gdyni
  2. Katedra Medycyny Rodzinnej, Gdański Uniwersytet Medyczny
  3. Zakład Fizjoterapii, Gdański Uniwersytet Medyczny
Data publikacji online: 2014/06/05
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. W ostatnich latach coraz częściej rozpoznajemy autyzm u dzieci. Może to wynikać z większego zainteresowania tym problemem oraz z rosnącej świadomości, a także z faktu dysponowania trafniejszymi metodami diagnostycznymi.

Cel. Celem pracy było przedstawienie obrazu klinicznego autyzmu u chłopca od urodzenia do momentu postawienia ostatecznego rozpoznania oraz przybliżenie problematyki zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Materiał i metody. W pracy przedstawiono przypadek chłopca, u którego w wieku 16 miesięcy rozpoznano autyzm.

Wyniki i wnioski. Pierwsze odbiegające od typowych dla wieku objawy u chłopca zaobserwowano w 10. miesiącu życia, wcześniej nie stwierdzano zaburzeń w rozwoju psychomotorycznym dziecka. W trakcie badania lekarskiego dziecko reagowało płaczem i krzykiem, nie nawiązywało kontaktu wzrokowego. Zaobserwowano także, że chłopiec skupiał swoją uwagę tylko na trzymanej w ręku zabawce, na głośne dźwięki reagował krzykiem. Nie obserwowano rozwoju mowy. Rozwój motoryczny chłopca był prawidłowy dla wieku. W wieku 12 miesięcy chłopca skierowano na konsultację specjalistyczną, a w wieku 16 miesięcy postawiono rozpoznanie zaburzeń autystycznych. W terapię chłopca zaangażowani są obecnie zarówno bliscy, jak i zespół specjalistów. Świadomość rodziców oraz wiedza pracowników służby zdrowia, szczególnie lekarza pierwszego kontaktu i pielęgniarki pediatrycznej, wydają się mieć kluczowe znaczenie dla wczesnego rozpoznawania zaburzeń autystycznych.

Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (1): 119–122



Introduction. In recent years the diagnosis of autism spectrum disorders (ASD) seems to be more prevalent. This fact may be caused not only by increased concern and higher awareness of the disease but also by more efficient diagnostic methods.

Aim. The aim of this paper was to present the medical history and symptoms observed in a boy from his birth till establishing diagnosis of autism and to discuss the problem of ASD.

Material and methods. We describe the case of the boy diagnosed with autism at 16 months of age.

Results and conclusion. The first atypical symptoms in the boy’s behaviour were observed at 10 months of age. Previously no psychomotor disorders were noticed. During medical examination in physician’s office, the child was screaming and crying. The boy was not making eye contact. Most of the time the child was focused only on a toy held in his hand. Scream as a reaction to loud sounds was observed. The boy’s mother noticed that he was upset when changes in daily schedule were made. Speech development was not observed. Motor development was harmonious. At the age of 12 months the boy was referred to a specialist. When he was 16 months of age, autistic disorder was diagnosed. Both family and multidisciplinary team are involved in therapy. The parents’ awareness and growing knowledge of health professionals, especially paediatrician, family physician and paediatric nurse, seem to be essential for early diagnosis of autism spectrum disorders. Nursing Topics 2014; 22 (1): 119–122

słowa kluczowe:

autyzm; diagnostyka; opis przypadku

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.