en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2018
vol. 26
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Satysfakcja z opieki pielęgniarskiej pacjentów po przeszczepieniu nerki

Marta Hreńczuk
,
Magdalena Zielińska
,
Piotr Małkowski

Problemy Pielęgniarstwa 2018; 26 (4): 282–289
Data publikacji online: 2019/04/13
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wstęp
Opieka nad biorcą nerki obejmuje aspekty związane z wykonywaniem czynności i zabiegów pielęgniarskich, ale również zapewnienie pacjentowi wsparcia emocjonalnego i edukacyjnego. Jakość opieki pielęgniarskiej jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na satysfakcję pacjenta. Niezbędnym elementem jest pomiar i ocena satysfakcji z opieki pielęgniarskiej.

Cel pracy
Poznanie doświadczeń biorców nerki i ocena satysfakcji z otrzymanej opieki pielęgniarskiej.

Materiał i metody
Badania przeprowadzono w dwóch warszawskich ośrodkach przeszczepiających nerki, wśród 35 biorców nerki w okresie pooperacyjnym przy użyciu polskiej wersji skali zadowolenia z pielęgnacji Newcastle. Badania prowadzono przez 6 miesięcy, na przełomie 2017 i 2018 r.

Wyniki
Doświadczenia związane z opieką pielęgniarską i satysfakcja biorców nerki z tej opieki kształtują się na wysokim poziomie – odpowiednio 89,5 i 91,1 pkt na 100 wg skali NSNS. Płeć, wiek, wykształcenie i czas hospitalizacji nie miały istotnego wpływu na doświadczenia pacjentów dotyczące opieki pielęgniarskiej i na odczuwaną satysfakcję związaną z opieką udzieloną na oddziale przez personel pielęgniarski (p > 0,05).

Wnioski
Doświadczenia związane z opieką pielęgniarską i satysfakcja biorców nerki z tej opieki kształtują się na wysokim poziomie. Dlatego można wnioskować, że badani pacjenci są zadowoleni z otrzymanej opieki pielęgniarskiej i wysoko ją oceniają. Czynniki socjodemograficzne oraz czas pobytu na oddziale nie determinują poczucia satysfakcji z otrzymywanej opieki. Badani są zadowoleni z otrzymanej opieki pielęgniarskiej i wysoko ją oceniają.



Introduction
Care of the kidney recipient includes aspects related to the performance of nursing activities and procedures, but also providing the patient with emotional and educational support. The quality of nursing care is one of the most important elements affecting patient satisfaction. The measurement and assessment of satisfaction with nursing care is an indispensable element.

Aim of the study
Understanding the experiences of kidney recipients and assessing satisfaction with the nursing care received. Material and methods. The research was carried out in two Warsaw kidney transplant centers, among 35 kidney recipients in the post-operative period using the Polish Version of the Satisfaction with Newcastle Care Scale. The research was conducted for 6 months, at the turn of 2017 and 2018.

Results
The experience of nursing care and the satisfaction of kidney recipients of this care are at a high level – 89.5 and 91.1 points, respectively, according to the NSNS scale. Gender, age, education and time of hospitalisation had no significant impact on the patients’ experiences regarding nursing care and perceived satisfaction related to care provided in the ward by nursing staff (p > 0.05).

Conclusions
The experience of nursing care and the satisfaction of kidney recipients of this care are at a high level. Therefore, it can be concluded that the surveyed patients are satisfied with the received nursing care and evaluate it highly. Sociodemographic factors and the time of stay in the ward do not determine the sense of satisfaction with the received care. The respondents are satisfied with the received nursing care and highly appreciate it.

słowa kluczowe:

satysfakcja z opieki, doświadczenia z opieki, jakość opieki, skala NSNS, transplantacja nerki

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.