en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2011
vol. 19
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Standard edukacyjny w profilaktyce zakażeń szpitalnych

Anna Laskowska
,
Elżbieta Krajewska-Kułak
,
Cecylia Łukaszuk
,
Anna Barbara Macura
,
Joanna Marczak
,
Agnieszka Wójcik

Data publikacji online: 2012/02/23
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Zakażenia szpitalne dotyczą wszystkich szpitali, od najniższych szczebli po wysoce specjalistyczne kliniki i instytuty, a dążenie do ograniczenia liczby tych zakażeń należy do podstawowych, etycznych i profesjonalnych obowiązków kierownictwa i personelu opieki zdrowotnej w każdym szpitalu.

Cel pracy. Opracowanie standardu edukacji pacjenta w zakresie profilaktyki zakażeń szpitalnych.

Materiał i metody. Standard edukacji pacjenta opracowano zgodnie z zaleceniami Europejskiego Ruchu na Rzecz Zapewnienia Jakości Opieki Pielęgniarskiej (The European Quality Assurance Network).

Wyniki. Skonstruowany standard edukacji pacjenta w zakresie profilaktyki zakażeń szpitalnych był efektem finalnym badań dotyczących
analizy postaci zakażeń szpitalnych w Końskich w latach 1993–2003 oraz oceny poziomu wiedzy 1017 pielęgniarek i 513 pacjentów na temat zakażeń szpitalnych, a ich wyniki stanowiły treści oddzielnych prac oryginalnych. W budowie standardu uwzględniono zgodnie
z obowiązującymi zasadami następujące rodzaje kryteriów: struktury, procesu oraz wyniku. W zakresie kryteriów starano się osiągnąć(wg Apellman) następujące cechy: trafność, zrozumiałość, mierzalność i osiągalność. Zaopatrzono go w załączniki: wykaz zalecanego
piśmiennictwa, oraz indywidualną kartą edukacji.

Wnioski. Działaniami edukacyjnymi należy objąć wszystkich chorych, niemniej jednak trzeba nasilić aktywność informacyjną w grupie osób z wykształceniem podstawowym i zawodowym. Edukacja powinna się odbywać na podstawie standardu, którego przykład zawiera niniejsza praca.


Introduction. Nosocomial infections involve all the hospitals (general and special hospitals, institutes). Reduction of nosocomial infections is a primary responsibility of the managers and medical staff in each hospital.

Aim of the study. Constructing the standard of education on the prophylaxis of nosocomial infections.

Material and methods. The standard of patients education was constructed in according to the recommendations of The European Quality
Assurance Network.

Results. Constructed standard of patient education on the prevention of nosocomial infections was a result of studies on the analysis of the of nosocomial infections in the Końske in 1993–2003 and the level of knowledge of 1017 of nurses and 513 patients on nosocomial infections, and
the results were the original content of individual works. The following criteria: structure, process and result were considered in the building of
standard to valid principles. We constructed the standard of education on the prophylaxis of nosocomial infections. In the construction of
standard we included the following criteria: structure, process and results. In according to Apellman, we used the following criteria: accuracy,
understanding, measurements and achievement. We enclosed the attachments; references and individual card of education

Conclusions. The educational tasks should involve all patients. Educational and informative activity should comprise persons with the
primary and vocational education. Education should be conducted in according to the standard, which example it is the present paper.
słowa kluczowe:

edukacja; standard; zakażenia szpitalne

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.