en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2015
vol. 23
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Subiektywna ocena pacjentów dotycząca postawy personelu medycznego podstawowej opieki zdrowotnej w świetle satysfakcji z usług medycznych

Agnieszka Strzelecka
,
Grażyna Nowak-Starz

Data publikacji online: 2016/01/14
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

Wstęp. Na subiektywną ocenę pacjenta z jakości usług medycznych ma wpływ poziom wykonania danej usługi medycznej, w tym ocena wyglądu gabinetu medycznego, ocena atmosfery panującej w miejscu wykonania danej usługi oraz ocena pracy personelu medycznego.


Cel pracy. Zbadanie subiektywnej oceny pacjentów dotyczącej postawy personelu medycznego podstawowej opieki zdrowotnej w świetle satysfakcji z usług medycznych.


Materiał i metody. Badaniami objęto 422 pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej na terenie województwa świętokrzyskiego. Dokonując analizy statystycznej, użyto testu c2, testu Fishera oraz model regresji logistycznej. Przyjęto poziom istotności testu a < 0,05. Analizę statystyczną wykonano za pomocą oprogramowania statystycznego SAS.


Wyniki. Badani pacjenci wskazali, że na satysfakcję z usług medycznych ma wpływ przebieg wizyty — szczera i przyjacielska rozmowa (69,91%), pozytywny stosunek lekarza do pacjenta (60,90%) oraz stosunek pozostałego personelu medycznego — pielęgniarek. Parametry w modelu regresji logistycznej dla zmiennych stosunek lekarza do pacjenta, sposób przywitania okazały się istotne na poziomie p < 0,001, a stosunek personelu pielęgniarskiego na poziomie p = 0,002. Wyniki analizy regresji logistycznej wykazały, że zmienne te są istotnie związane z pozytywną jakością usług medycznych.


Wnioski. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że na subiektywną ocenę pacjentów dotyczącej postawy personelu medycznego POZ w świetle satysfakcji z usług medycznych istotnie wpływa przebieg wizyty lekarskiej, sposób zachowania się lekarza i pielęgniarek wobec pacjenta.



Introduction. The patient’s subjective assessment of the quality of medical services is affected by the level of performance of medical services, including the assessment of the atmosphere at the site of the service and the evaluation of the medical staff.


Aim of the study. Examining the subjective assessment of patients on the attitude of the medical staff of primary health care in light of satisfaction with medical services.


Material and methods. The study included 422 primary care patients in the Świętokrzyskie region. When making a statistical analysis c2 test, Fisher test and logistic regression model were used. The level of significance of the test was a < 0.05.


Results. The surveyed patients indicated that satisfaction with medical services is affected by the course of the visit — a sincere and friendly conversation (69,91%), a positive attitude of a doctor to the patient (60,90%) and the attitude of the other medical staff — nurses. The parameters in the logistic regression model for the variables attitude of the doctor to patient, a way of greeting are significant at p < 0.001, and the ratio of the nurses at p = 0.002. The results of logistic regression analysis showed that these variables were significantly associated with a positive quality of medical services.


Conclusions. Based on the study it can be concluded that the subjective assessment of patients regarding the attitude of medical staff of POZ in the light of satisfaction with medical services is significantly affected by the course of medical visits, the way of doctor and nurses behavior towards the patient.

słowa kluczowe:

satysfakcja; pacjent; podstawowa opieka zdrowotna

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.