en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2010
vol. 18
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Subiektywna ocena wiedzy młodzieży licealnej w zakresie fizjologii cyklu miesiączkowego kobiety

Katarzyna Kanadys
,
Magdalena Lewicka
,
Iwona Niziołek
,
Magdalena Bąk
,
Barbara Stawarz
,
Henryk Wiktor

Data publikacji online: 2010/09/24
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Wiedza młodzieży w zakresie fizjologii cyklu miesiączkowego jest ważnym wykładnikiem poziomu edukacji zdrowotnej społeczeństwa.
Spośród publikacji indeksowanych w ostatnich latach w bazie Medline niewiele jest doniesień oceniających poziom wiedzy młodzieży
w tym zakresie.

Cel pracy. Celem niniejszej pracy była ocena subiektywnej wiedzy na temat fizjologii cyklu miesiączkowego kobiety.

Materiał i metody. Przeprowadzono badania dotyczące wiedzy na temat fizjologii cyklu miesiączkowego kobiety, obejmując 160-osobową,
losowo wybraną grupę młodzieży licealnej przy zastosowaniu kwestionariusza ankiety własnego autorstwa. Uzyskane wyniki badań
analizowano statystycznie, przyjmując 5-procentowe ryzyko błędu wnioskowania.

Wyniki i wnioski.Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że badana młodzież najczęściej określała swój poziom wiedzy
dotyczący fizjologii cyklu miesiączkowego kobiety jako zadowalający. Większość badanej młodzieży licealnej wskazała pierwszy dzień
krwawienia miesiączkowego jako pierwszy dzień cyklu miesiączkowego. W badaniach własnych wykazano, że badana młodzież posiada
niewystarczającą wiedzę na temat faz cyklu miesiączkowego kobiety. Badana młodzież uważa, że podstawowa temperatura ciała wzrasta
po owulacji.

Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (3): 292-298


Introduction. The knowledge of young people pertaining the physiology of the menstrual cycle is an important indicator of the pro-health
education of the society. There are not many reports as for this problem if one takes into account the indexed positions in Medline basis.

Aim of the study. The aim of the study was the evaluation of the subjective knowledge as for the physiology of the menstrual cycle of a
woman.

Materials and methods. The study was conducted on randomly chosen 160 individuals of secondary schools by the use of a questionnaire
of authors’ invention. The obtained results were subjected to statistical analysis admitting a 5% risk of an inference error.

Results and conclusions. Basing on the studies conducted, it was fund that the state of the young people’s knowledge pertaining to the
knowledge of the menstrual cycle of a woman is usually satisfactory. The majority of the studied youth of secondary schools as the first day
of the menstrual cycle gave the first day of menstruation. Our own studies showed that the studied youth had an insufficient knowledge
pertaining to the stages of the menstrual cycle of a woman. By the opinion of the examined youth, the body’s temperature after ovulation
rises.

Nursing Topics 2010; 18 (3): 292-298
słowa kluczowe:

wiedza młodzieży; fizjologia cyklu miesiączkowego

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.