Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
2/2015
vol. 23 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Sytuacje trudne dla studentów pielęgniarstwa w czasie pierwszych zajęć praktycznych w szpitalu
Iwona Bodys-Cupak
1
,
Marzena Brzegowa
2
,
Anna Majda
1
,
Joanna Zalewska-Puchała
1
,
Alicja Kamińska
1
Data publikacji online: 2015/10/01
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Studenci pielęgniarstwa w trakcie realizacji pierwszych zajęć praktycznych, mają kontakt z nowym środowiskiem, podejmują nowe działania, co wiąże się z występowaniem sytuacji trudnych. Cel. Celem pracy była analiza sytuacji trudnych z jakimi spotykają się studenci pielęgniarstwa w czasie realizacji pierwszych zajęć praktycznych. Materiał i metody. Badaniami objęto 105 studentów studiów licencjackich na kierunku pielęgniarstwo UJ CM w Krakowie. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego i szacowania. Wykorzystano Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności autorstwa Schwarzera i Jerusalem, w adaptacji Juczyńskiego (GSES) i kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji. Analiza statystyczna została przeprowadzona testem chi2, za poziom istotności przyjęto p < 0,05. Wyniki. Prawie połowa badanych studentów pielęgniarstwa przyznała, że w czasie realizacji pierwszych zajęć praktycznych w szpitalu bardzo często doświadczała sytuacji trudnych. Sytuacji takich istotnie rzadziej doznawali studenci młodsi wiekiem (p = 0,00219; chi2 = 11,6908). Najczęściej sytuacje trudne dotyczyły kontaktu z pacjentem. Ich przyczyną były: brak doświadczenia (47,5%), brak wiedzy (18,8%) oraz brak wsparcia (15%). Najczęściej stosowanym sposobem radzenia sobie z takimi sytuacjami było poszukiwanie wsparcia emocjonalnego (49,2%). Wnioski. Wiedza na temat występowania sytuacji znaczących w czasie realizacji pierwszych zajęć praktycznych dla studentów, poza celami poznawczymi, może również spełniać funkcje prewencyjne. Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 160–165
Introduction. Nursing students during the first practical classes are in contact with the new environment, take on new roles which is associated with difficult situations. Aim. The aim of the study was to analyze difficult situations faced by nursing students during the first practical classes. Material and methods. The study included 105 first-year students of nursing Jagiellonian University Collegium Medicum in Krakow. The method of diagnostic survey and estimation were used. The Generalized Self-Efficacy Scale by Schwarzer and Jerusalem, in the adaptation of Z. Juczyńskiego (GSES) and author`s questionnaire have been used. Statistical analysis was performed chi2 test, the level of significance was set at p < 0.05. Results. Almost half of those surveyed nursing students admitted that during the implementation of the first practical classes in the hospital very often experienced difficult situations. Such situations significantly less experienced students younger age (p = 0.00219; chi2 = 11.6908). Most often difficult situations related to contact with the patient. Their causes were: lack of experience (47.5%), lack of knowledge (18.8%) and lack of support (15%). The most common way to deal with such situations was to seek emotional support (49.2%). Conclusions. Knowledge about the prevalence of stressful situations during the first practical classes for students, in addition to cognitive objectives, it may also fulfill a preventive function. Nursing Topics 2015; 23 (2): 160–165
słowa kluczowe:
sytuacje znaczące; poczucie własnej skuteczności; kliniczne praktyki; studenci pielęgniarstwa |