en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2007
vol. 15
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Trudne sytuacje w pracy pielęgniarek pediatrycznych i sposoby radzenia sobie z nimi

Mieczysława Perek
1
,
Maria Kózka
,
Krystyna Twarduś

  1. Zakład Pielęgniarstwa Klinicznego Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Data publikacji online: 2007/10/23
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp. Praca pielęgniarek pediatrycznych wiąże się z ciągłym narażeniem na występowanie sytuacji
trudnych, co wynika z faktu, że są one odpowiedzialne za najwyższe wartości - zdrowie i życie dziecka.

Cel pracy. Celem przeprowadzonych badań było poznanie trudnych sytuacji występujących w pracy
pielęgniarek pediatrycznych oraz sposobów ich rozwiązywania.

Materiał i metody. Grupę badaną stanowiło 108 pielęgniarek pracujących na oddziałach pediatrycznych
w województwie małopolskim. W badaniach wykorzystano ankietę, kwestionariusz Coping Inventory
for Stressful Situations
(CISS) - do badania reakcji na trudne sytuacje oraz Kwestionariusz Wsparcia
Emocjonalnego (KWEP) otrzymywanego w związku z problemami, których źródłem jest praca.

Wyniki i wnioski. Uzyskane wyniki wykazały, że w pracy pielęgniarek pediatrycznych istnieje wiele trudnych
sytuacji. Wynikają one z istoty, organizacji i fizycznych warunków pracy oraz relacji interpersonalnych.

Introduction. Paediatric nurses are continuously subject to difficult situations because they are responsible
for the most important values such as health and life of a child.

Aim. The aim of the study was to recognise difficult situations in paediatric nurses’ practise, and ways
of solving problems in nursing care.

Material and methods. Study group comprised of 108 nurses employed in paediatric departments in
Malopolska Province. The study used home-made survey questionnaire, CISS questionnaire for examination
of reactions on difficult situations and KWEP questionnaire for measurement of emotional support
received because of problems originating from professional work.

Results and conclusions. Results show that there are many difficult situations in paediatric nurses’ practise.
Those situations result from the nature of the work, its organization and interpersonal relationships.
słowa kluczowe:

pielęgniarki; praca; trudne sytuacje

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.