Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Bazy indeksacyjne
Kontakt
Zasady publikacji prac
Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
5/2017
vol. 92 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Walidacja narzędzia diagnostycznego ,,Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym (IDS-P)" z udziałem grupy dzieci z rozpoznanym płodowym zespołem alkoholowym wg kryteriów waszyngtońskich
Iwona Palicka
,
Robert Śmigiel
PEDIATRIA POLSKA 92 (2017) 525-537
Data publikacji online: 2018/03/07
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Patients with FASD are still a diagnostic challenge for doctors and clinical psychologists due to the heterogeneity of symptoms connected with the structural and functional damages of brain. From the clinical point of view, an erroneous diagnosis leads to an incorrect treatment, an increased risk of secondary psychosocial disorders as well as a loss of a chance of an appropriate prevention. A basis of correct educational-therapeutic actions is a correct psychological diagnosis, which allows to extract developmental problems and to underline the cognitive resources. However, the psychologists lack an accurate and comprehensive tool to evaluate the cognitive functions of small children with FASD. The presented battery called: Intelligence and Development Scales for Pre-School Children IDS-P is a comprehensive research tool, sensitive to the cognitive difficulties of children with FASD. słowa kluczowe:
Płodowy Zespół Alkoholowy, Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych, Spektrum Poalkoholowych Zaburzeń Płodu, rozpoznanie psychologiczne, 4-Cyfrowy Kwestionariusz Diagnostyczny |