en ENGLISH
eISSN: 2300-8660
ISSN: 0031-3939
Pediatria Polska - Polish Journal of Paediatrics
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
SCImago Journal & Country Rank
5/2017
vol. 92
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Walidacja narzędzia diagnostycznego ,,Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym (IDS-P)" z udziałem grupy dzieci z rozpoznanym płodowym zespołem alkoholowym wg kryteriów waszyngtońskich

Iwona Palicka
,
Robert Śmigiel

PEDIATRIA POLSKA 92 (2017) 525-537
Data publikacji online: 2018/03/07
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 


Patients with FASD are still a diagnostic challenge for doctors and clinical psychologists due to the heterogeneity of symptoms connected with the structural and functional damages of brain. From the clinical point of view, an erroneous diagnosis leads to an incorrect treatment, an increased risk of secondary psychosocial disorders as well as a loss of a chance of an appropriate prevention. A basis of correct educational-therapeutic actions is a correct psychological diagnosis, which allows to extract developmental problems and to underline the cognitive resources. However, the psychologists lack an accurate and comprehensive tool to evaluate the cognitive functions of small children with FASD. The presented battery called: Intelligence and Development Scales for Pre-School Children IDS-P is a comprehensive research tool, sensitive to the cognitive difficulties of children with FASD.
słowa kluczowe:

Płodowy Zespół Alkoholowy, Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych, Spektrum Poalkoholowych Zaburzeń Płodu, rozpoznanie psychologiczne, 4-Cyfrowy Kwestionariusz Diagnostyczny