en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2014
vol. 22
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Wiedza i postawy pielęgniarek wobec wykorzystywania wyników badań naukowych w codziennej praktyce klinicznej – doniesienie wstępne

Joanna Gotlib
1
,
Jarosława Belowska
2
,
Mariusz Panczyk
2
,
Zofia Sienkiewicz
3
,
Grażyna Wójcik
4

  1. Zakład Dydaktyki i Efektów Kształcenia Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu MEdycznego
  2. Zakład Dydaktyki i Efektów Kształcenia Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
  3. Zakład Pielęgniarstwa Społecznego Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
  4. Zakład Pielęgniarstwa Społecznego Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego/
Data publikacji online: 2014/12/03
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Wykorzystywanie wyników badań naukowych w praktyce jest konieczne do zapewnienia efektywnej, bezpiecznej oraz spełniającej najwyższe standardy jakości opieki nad pacjentem.

Cel. Celem pracy była analiza wiedzy i postaw pielęgniarek wobec wykorzystywania wyników badań naukowych w praktyce.

Materiał i metody. Studenci studiów I stopnia (pomostowych).Większość pracowała w sektorze publicznym, największa grupa osób podejmowała pracę w szpitalu klinicznym. Badania pilotażowe. Badania jakościowe, wywiad ustrukturyzowany, rozszerzony focus. Analiza jakościowa uzyskanych wyników.

Wyniki. Dwudziestu studentów studiów I stopnia (pomostowych). Średnia wieku — 43 lata, średni staż pracy — 17 lat. Żadna z osób badanych nie umiała prawidłowo zdefiniować skrótu EBM i EBP i nie znała dostępnych na rynku czasopism naukowych z dziedziny pielęgniarstwa. Najczęściej wskazywanymi czasopismami były: „Impuls” oraz „Magazyn Pielęgniarki i Położnej”. Tylko 2 pielęgniarki uczestniczyły w tworzeniu procedur pielęgniarskich w miejscu pracy. Czynnikami ograniczającymi możliwość korzystania z najnowszych wyników badań naukowych w codziennej praktyce klinicznej były: brak czasu, niewystarczająca znajomość języka angielskiego oraz dostęp do Internetu, jak również praca na stanowisku uniemożliwiającym podejmowanie decyzji.

Wnioski.

1. W badanej grupie, poziom wiedzy temat evidence-based nursing practice oraz możliwości wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce pielęgniarskiej był niewystarczający.

2. W badanej grupie, bariery ograniczające możliwość korzystania z najnowszych wyników badań naukowych w codziennej praktyce klinicznej miały charakter obiektywny i wymagają zmian systemowych w organizacji pracy oraz systemu kształcenia ustawicznego pielęgniarek.

3. Istnieje konieczność poszerzania umiejętności pielęgniarek w zakresie wyszukiwania dowodów naukowych i oceny ich wiarygodności.

4. Istnieje konieczność poszerzania wiedzy pielęgniarek dotyczącej korzyści płynących z korzystania z aktualnych wyników badań naukowych w codziennej praktyce klinicznej.



Background. It is necessary that nurses use up-to-date study results in their everyday practice in order to provide efficient and safe nursing care of highest quality standards.
Aim. The aim of the study was to analyse the knowledge and attitudes towards EBNP.
Material and methods. Bachelor’s degree students. A majority of the study population worked in the public sector, as a nurse at a teaching hospital. A pilot study. Qualitative study, structured interview, extended focus. Qualitative analysis
of the study results.
Results. 20 Bachelor’s degree students. Mean age — 43 years, mean length of service — 17 years. Nobody defined the acronyms EBM and EBP correctly. The nurses mentioned the following journals most often: “Impulse” and “Magazine for Nurses and Midwives”. Only 2 nurses participated in a development of procedures in their workplace. The following factors were most often indicated as those that limit the possibility of using EBNP: no time, insufficient knowledge of English and access to the Internet, working at the position that makes taking decisions impossible.
Conclusions.
1. The level of knowledge of EBNP were insufficient.
2. The boundaries limiting the use of the EBNP were objective and they require system changes with reference to the
organization of work and the system of continuing education.
3. It is necessary to expand the skills of nurses with reference to searching for scientific evidence and assessing its reliability.
4. It is necessary to expand the knowledge of nurses with reference to the benefits of using current study results in everyday
clinical practice.
słowa kluczowe:

praktyka pielęgniarska oparta na faktach; jakość opieki pielęgniarskiej

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.