Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
3/2014
vol. 22 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Wpływ edukacji zdrowotnej na jakość życia chorych z nadciśnieniem tętniczym
Julitta Michoń
1
,
Izabella Uchmanowicz
2
,
Katarzyna Lomper
2
,
Anna Rycombel
2
Data publikacji online: 2014/12/03
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstep. Nadciśnienie tętnicze wpływa na funkcjonowanie chorego w wymiarze biopsychospołecznym. Kluczową rolę w leczeniu nadciśnienia tętniczego przypisuje się edukacji zdrowotnej, która ma za zadanie pomóc choremu odnaleźć się w nowej rzeczywistości i funkcjonować mimo ograniczeń wynikających z choroby. Cel. Celem pracy było z badanie wpływu edukacji zdrowotnej oraz czynników socjodemograficznych na jakość życia chorych z nadciśnieniem tętniczym krwi. Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 100 osób (40 kobiet i 60 mężczyzn) ze zdiagnozowanym nadciśnieniem tętniczym krwi. Do badania wykorzystano ankietę własnego autorstwa oraz kwestionariusz SF-36 (Short Form-36). Wyniki. Analiza jakości życia mierzona za pomocą kwestionariusza SF-36 w grupie chorych edukowanych wykazała wyższą ocenę jakości życia zależnej od stanu zdrowia (HRQOL, health related quality of life) w porównaniu z chorymi przed edukacją zdrowotną w domenach: PF (75,8 vs. 78,0; p = 0,544, ns), RP (64,9 vs. 68,0; p = 0,616; ns), BP (83,4 vs. 87,9; p = 0,119, ns), VT (64,0 vs. 71,2, p < 0,001), SF (80,6 vs. 84,2; p = 0,239, ns), MH (62,8 vs. 72,0, p < 0,001) oraz w domenie RE (71,0 vs. 73,3; p = 0, 697, ns). Niższą ocenę jakości życia po edukacji zdrowotnej zaobserwowano w jednej domenie kwestionariusza: GH (48,5 vs. 47,5; p = 0,393, ns). Wnioski. Edukacja zdrowotna poprawia jakość życia chorych z nadciśnieniem tętniczym. Na ocenę jakości życia wpływał: wiek, płeć, wykształcenie oraz miejsce zamieszkania. Niższą ocenę HRQOL zaobserwowano w grupie osób powyżej 60. roku życia. Kobiety cechują się gorszą jakością życia we wszystkich wymiarach objętych badaniem. Wyższy poziom wykształcenia oraz zamieszkanie w mieście wpływa pozytywnie na subiektywnie odczuwaną jakość życia. Introduction: Hypertension as any chronic disease affects the functioning of a patient in the bio-psycho-social dimension. Impairs functioning in everyday life and becomes a reason for the resignation of the previous habits. These changes may contribute to depressed mood, leading to depression. Therefore, a key role in the treatment of the hypertension is attributed to health education, which is designed to help the patient find a new habits and to function in spite of the limitations of the disease. Aim: To examine the impact of health education on the quality of life of patients with hypertension. To examine sociodemographic factors: age, sex, education, place of residence, professional activity on the quality of life of patients with hypertension . Material and methods: The study was conducted among 100 patients (40 women and 60 men) diagnosed with hypertension. The study used a survey of the questionnaire developed by authors of this study consisting of 12 questions and a questionnaire to assess the overall quality of life SF-36 (Short Form-36). Results: Analyzing the individual elements of the study it can be concluded that health education had a positive impact on lifestyle modification taking into account all the issues discussed . Analysis of the quality of life measured by the SF -36 in patients who were educated QoL showed higher scores compared to patients before health education in domains: PF ( 75.8 vs. 78.0, p = 0.544, ns) , RP (64.9 vs. 68.0, p = 0.616 , ns) , BP (83.4 vs. 87.9, p = 0.119, ns) , VT (64.0 vs. 71.2, p < 0.001) , SF (80.6 vs. 84.2, p = 0.239, ns) , MH (62.8 vs. 72.0, p < 0.001) and in the domain RE (71.0 vs. 73.3, p = 0,697 ns) . Lower quality of life assessment after health education was observed in one domain questionnaire. This result was as follows: GH (48.5 vs. 47.5, p = 0.393, ns) Conclusions: Health education improves the quality of life of patients with hypertension. The quality of life is affected by age, gender, education and place of residence . Poorer quality of life was observed in patients over 60 years of age. Women are characterized by poor quality of life in all dimensions of SF-36 quetionnaire. The higher level of education has a positive effect on the quality of life . Persons living in cities are characterized by a higher quality of life assessment.
słowa kluczowe:
nadciśnienie tętnicze; jakość życia zależna od stanu zdrowia; edukacja zdrowotna |