en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2011
vol. 19
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł przeglądowy

Wrażliwość międzykulturowa w opiece pielęgniarskiej

Anna Majda
,
Joanna Zalewska-Puchała

Data publikacji online: 2011/07/21
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej spowodowało otwarcie granic, nasiliło migrację ludności z wielu krajów odmiennych kulturowo,
doprowadziło do wzrostu liczby imigrantów i uchodźców asymilujących się w Polsce oraz do korzystania ze świadczeń zdrowotnych.
Powyższa sytuacja wymaga od pielęgniarek już nie tylko postrzegania pacjenta przez pryzmat jego potrzeb biologicznych, psychicznych,
społecznych i problemów zdrowotnych, ale także pod kątem potrzeb duchowych — wyznawanej religii czy wierzeń oraz pochodzenia
społeczno-kulturowego. W tym kontekście wiedza na temat różnic kulturowych odbiorców usług zdrowotnych oraz kształtowanie wśród
pielęgniarek i innych pracowników ochrony zdrowia wrażliwości międzykulturowej jest niezbędne.

Celem pracy była próba przybliżenia pielęgniarkom znaczenia wrażliwości międzykulturowej w opiece nad pacjentami.

W pracy wykorzystano metodę analizy piśmiennictwa i modelu wrażliwości międzykulturowej Miltona Bennetta.

Nauka wrażliwości międzykulturowej powinna obejmować pielęgniarki, osoby tworzące i realizujące programy z zakresu edukacji międzykulturowej
oraz osoby obcujące z odmiennością kulturową w takich grupach zawodowych, jak położne, ratownicy medyczni, lekarze. Do interpretacji zachowań
i postaw pracowników ochrony zdrowia oraz pacjentów przydatny może się stać model wrażliwości międzykulturowej Miltona Bennetta.

Postawa wrażliwości międzykulturowej powinna być jednym z elementów kompetencji zawodowych, nabywanych w procesie kształcenia
podstawowego i podyplomowego przez studentów studiów medycznych, w tym pielęgniarki, w zakresie zapewnienia profesjonalnej
opieki uwarunkowanej kulturowo. Należy tworzyć i realizować programy szkoleniowe propagujące świadomość kulturową wśród pielęgniarek,
z wykorzystaniem interaktywnych metod nauczania i znajomości zasad treningu umiejętności.

Problemy Pielęgniarstwa 2011; 19 (2): 253–258

The accession of Poland to the European Union resulted in the opening of borders, the intensified migration of people from many culturally diverse
countries, the increase in the number of immigrants and refugees assimilating in Poland and the use of medical services. Such a situation requires
from nurses not only the perception of a patient from the point of view of their health problems, and biological, psychological and social needs, but
also considering their spiritual needs, that is their religion or beliefs, as well as social-cultural backgrounds. Thus, knowledge about cultural differences
of healthcare recipients and developing intercultural sensitivity of nurses and other healthcare professionals is indispensable.

The aim of the study was an attempt to familiarize nurses of the meaning of the intercultural sensitivity in charge of patients.

On the work one used the method of the analysis of the literature and the model of the intercultural sensitivity of Milton Bennett.
Learning intercultural sensitivity should refer to present and future nurses, people who design and implement programmes on intercultural education.
It also refers to people who experience cultural diversity in professional groups such as obstetricians, paramedics and doctors. Milton Bennett’s model
of intercultural sensitivity can be useful in the interpretation of behaviours and attitudes of healthcare professionals as well as of patients.

The attitude of intercultural sensitivity should be one of the elements of professional competencies useful in providing professional healthcare
the conditioned culturally and developed in the process of graduate and post-graduate education of medical students, including
nurses. Training programmes which promote cultural awareness in nurses and use active methods of teaching and rules of skills training
should be designed and implemented.

Nursing Topics 2011; 19 (2): 253–258
słowa kluczowe:

wrażliwość międzykulturowa; opieka pielęgniarska

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.