Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
2/2014
vol. 22 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Wybrane czynniki warunkujące motywację wyboru studiów pielęgniarskich
Małgorzata Dziubak
1
,
Marek Motyka
2
Data publikacji online: 2014/06/10
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Zasadniczą motywacją wyboru zawodu pielęgniarki powinna być motywacja prospołeczna. Wydaje się, że empatia, podobnie jak poczucie koherencji, to czynniki mogące pozytywnie oddziaływać na efektywne funkcjonowanie zawodowe pielęgniarek i motywację do wykonywania tego zawodu. Cel pracy. Celem badań podjętych w ramach niniejszej pracy była ocena zależności pomiędzy empatią i poczuciem koherencji a motywacją wyboru studiów pielęgniarskich. Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 92 studentów pierwszego roku studiów pielęgniarskich pierwszego stopnia Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie. W przeprowadzonych badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Narzędziami badawczymi były: Indeks Reaktywności Interpersonalnej (IRI) autorstwa M.H. Davisa, Kwestionariusz Orientacji Życiowej (SOC 13) i Skala Motywacji Wyboru Zawodu własnego autorstwa. Wyniki. Stwierdzono istotną statystycznie, dodatnią korelację pomiędzy takimi składnikami empatii, jak empatyczna troska i przyjmowanie cudzej perspektywy oraz poczuciem koherencji w aspekcie globalnym i cząstkowym a poziomem egzocentrycznych motywów wyboru studiów pielęgniarskich. Wnioski. Empatia i poczucie koherencji stanowią ważne czynniki wpływające na prospołeczny charakter motywacji wyboru zawodu pielęgniarki. Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (2): 136–141 Introduction. The principal motivation for choosing nursing profession should be pro-social motivation. It seems that empathy, as well as a sense of coherence are among the factors that may have a positive impact on the effective professional performance of nurses and motivation to practice this profession. Aim. The aim of the research undertaken in this study was to evaluate the relationship between empathy as well as a sense of coherence and motivation in choosing nursing courses at university. Material and methods. The study was conducted among 92 first-year students of nursing undergraduate course of the Faculty of Health Sciences, Jagiellonian University Medical College in Krakow. Diagnostic survey method was used in the study. Research tools were the Interpersonal Reactivity Index (IRI) by MH Davis, Sense of Coherence Questionnaire (SOC 13) and motivation scale for choosing the profession designed by the author of this work. Results. A statistically significant positive correlation has been found between the following components of empathy: empathic concern, accepting another person’s perspective as well as a sense of coherence in global and particular terms, and the level of exocentric motives for choosing a nursing university course. Conclusions. Empathy and a sense of coherence are important factors influencing the pro-social nature of motivation for choosing the nursing profession. Nursing Topics 2014; 22 (2): 136–141 słowa kluczowe:
studenci pielęgniarstwa; motywacja; empatia; poczucie koherencji |