en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2011
vol. 19
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Wybrane zachowania zdrowotne nauczycieli szkół średnich

Barbara Prażmowska
,
Małgorzata Dziubak
,
Stanisława Morawska
,
Joanna Stach

Data publikacji online: 2011/07/21
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp. Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości w życiu człowieka, zależna od wielu czynników, a w dużej mierze od preferowanych
zachowań zdrowotnych. Zachowania te zwiększają potencjał zdrowia, chronią przed zagrożeniami, służą także przezwyciężaniu chorób.
Kształtowanie prozdrowotnych postaw i zachowań oraz nabywanie odpowiedniej wiedzy powinny między innymi charakteryzować nauczycieli.
Takie działania mogą się przyczynić do tego, że uczniowie będą umieli podejmować decyzje dotyczące zdrowego stylu życia,
niezbędne do zachowania i doskonalenia zdrowia własnego i innych ludzi.

Cel pracy. Poznanie zachowań zdrowotnych nauczycieli szkół średnich.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono w 2010 roku wśród 88 nauczycieli dwóch szkół średnich w Nowym Sączu. W pracy wykorzystano
metodę sondażu diagnostycznego, a narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki przeprowadzonych badań
poddano analizie statystycznej przy użyciu programu Statistica 8.0 z zastosowaniem testów: x2 i Manna-Whitneya.

Wyniki. Prawie połowa badanych (48,86%) dostrzega potrzebę zmiany zachowań zdrowotnych w swoim stylu życia, ale tylko 19,32%
podjęło działania w tym kierunku. Nie stwierdzono istotnej statystycznie zależności między działaniami podjętymi w kierunku zmiany
swojego stylu życia a płcią (p = 0,1139) oraz wiekiem badanych (p = 0,1576). Większość nauczycieli (55,68%) dostrzega potrzebę uzupełnienia
swojej wiedzy w zakresie zachowań zdrowotnych. Nie stwierdzono istotnej statystycznie zależności (p = 0,0995) między potrzebą
uzupełniania wiedzy w zakresie zachowań zdrowotnych a płcią. Prawie wszyscy badani uważają, że poprzez własne zachowania zdrowotne
mogą być wzorem dla swoich uczniów.

Wnioski. Badani nauczyciele mają świadomość, że ich zachowania zdrowotne powinny ulec zmianie, szczególnie w zakresie odżywiania,
stosowania używek, aktywności fizycznej, ponieważ postrzegają siebie poprzez własne zachowania zdrowotne jako wzór dla uczniów.

Problemy Pielęgniarstwa 2011; 19 (2): 210–218

Introduction. Health is a crucial value in human life. It is dependent on numerous factors and, in great measure, on preferred healthful
behaviour. Healthful behaviour increases the health potential, protects from threats and restores individuals to health. Teachers should shape
healthful attitudes and behaviour and acquire knowledge about health. Such activities may contribute to the fact that students will be able
to take decisions to have a healthful lifestyle, essential for retaining and improving their own and other people’s health.

Aim of the study. To examine secondary school teaches’ healthful behaviour.

Material and methods. The survey was conducted in 2010 among 88 teachers working at two secondary schools in Nowy Sącz. Diagnostic
survey method was used, the tool being an original questionnaire. The outcome of the survey was subject to statistical analysis with the use
of Statistica 8.0 computer program, applying c2 test and Mann-Whitney test.

Results. Nearly half of the respondents (48.86%) discern the need to change healthful behaviour in their lifestyles, but only 19.32% have
taken action to do it. No significant correlation has been found between taking action to change one’s lifestyle and respondent’ gender
(p = 0.1139) and age (p = 0.1576). The majority of the teachers (55.68%) discern the need to supplement their knowledge regarding healthful
behaviour. No significant correlation has been found (p = 0.0995) between the need to supplement healthful behaviour knowledge and the
respondents’ gender. Nearly all surveyed teachers think that they can be role models for students through their own healthful behaviour.

Conclusions. Surveyed teachers are aware that their healthful behaviour should be changed, especially as far as their dietary habits, using
substances and physical activity, because they perceive themselves as role models for students in this respect.

Nursing Topics 2011; 19 (2): 210–218
słowa kluczowe:

zdrowie; zachowania zdrowotne; styl życia; nauczyciel

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.