Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
2/2014
vol. 22 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Zachowania i przeżycia pielęgniarek związane z pracą zawodową
Beata Haor
,
Mariola Głowacka
,
Robert Ślusarz
,
Anna Piotrowska
Data publikacji online: 2014/06/10
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Środowisko pracy bywa dla pielęgniarki źródłem inspiracji i satysfakcji zawodowej. Czynniki, które mogą naruszyć równowagę psychiczną pielęgniarki i prowadzą do wystąpienia wypalenia zawodowego związane są między innymi z warunkami i organizacją pracy, z pacjentem, wynikają ze współpracy w zespole terapeutycznym, z relacjami z rodziną pacjenta, z dyskomfortem spowodowanym wykonywanym zawodem. Cel. Celem pracy była analiza uwarunkowań wybranych wzorców zachowań i przeżyć związanych z pracą pielęgniarek. Materiał i metody. Analizy wybranych uwarunkowań wzorców zachowań i przeżyć związanych z pracą dokonano na podstawie badania przeprowadzonego wśród pielęgniarek pediatrycznych. Zastosowano metodę szacowania, sondażu diagnostycznego, techniki: skali szacunkowej oraz ankiety. Narzędziem badawczym był standaryzowany kwestionariusz ankiety AVEM oraz autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki i wnioski. W grupie badanych pielęgniarek dominują osoby obarczone ryzykiem rozwoju wypalenia zawodowego — jest to nadmiernie obciążony typ A i wypalony typ B. Typowe zachowania i przeżycia związane z pracą wskazują na wysoki poziom zagrożenia stresem i syndromem wypalenia zawodowego w grupie zawodowej pielęgniarek pediatrycznych. Mniej aktywne sposoby rozwiązywania problemów wykazują pielęgniarki z niższym stażem pracy. Wzrost kompetencji zawodowych rośnie wraz ze wzrostem przepracowanych lat. Większą skłonność do pogodzenia się z niepowodzeniem i łatwego wycofania się przejawiają pielęgniarki powyżej 46. roku życia. Gotowość do poświęcenia swoich sił w wykonanie zadania zawodowego maleje wraz z wiekiem respondentek. Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (2): 142–146 Introduction. Professional environment tends to be, for a nurse, a source of inspiration and professional satisfaction. Factors which may disturb the mental balance of a nurse and lead to professional burnout are connected, among others, with: conditions and organization of work, patient, co-operation with therapeutic staff, relations with a patient’s family, with work-related discomfort. Aim. The aim of the thesis was to analyze the determinants of chosen behavior patterns and experiences related with the work as a nurse. Material and methods. Analyses of chosen determinants of work-related behaviors and experiences conducted on the base of research among pediatric nurses. The methods used were: estimation, diagnostic survey, rating scale and questionnaire. Research tools were a standardized questionnaire of AVEM survey and a questionnaire survey of the author. Results and conclusions. The group of nurses surveyed was dominated by persons at risk of professional burnout syndrome. These are: type A with excessive workload and burned out type B. Typical work-related behaviors and experiencesin the group of pediatric nursesindicate a high risk of stress and professional burnout syndrome. Less active ways of problem-solving are observed in nurses with shorter service. Professional competences develop along with years of work. Nurses over 46 years of age are more likely to accept failures and to withdraw. Readiness to sacrifice own strength to fulfil professional tasks decreases along with the age of respondents. Nursing Topics 2014; 22 (2): 142–146 słowa kluczowe:
zespół wypalenia zawodowego; AVEM; stres |