en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2017
vol. 25
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Zakres wykorzystania ICNP® w nauczaniu podstaw pielęgniarstwa w uczelniach polskich. Doniesienie wstępne

Hanna Grabowska
1

  1. Pracownia Umiejętności Pielęgniarskich, Katedra Pielęgniarstwa, Gdański Uniwersytet Medyczny Rada ds. e-Zdrowia w Pielęgniarstwie przy CSIOZ w Warszawie
Data publikacji online: 2017/08/11
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

Wstęp. W Polsce kształcenie na kierunku pielęgniarstwo prowadzą uczelnie, których działalność regulują akty prawne uchwalane przez resort zdrowia oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Obecnie obowiązujące standardy kształcenia uwzględniają efekty odnoszące się do znajomości i stosowania międzynarodowych klasyfikacji praktyki pielęgniarskiej.
Cel pracy. Celem niniejszych badań była analiza procesu kształcenia studentów pielęgniarstwa realizowanego na pierwszym roku studiów pierwszego stopnia, w ramach przedmiotu podstawy pielęgniarstwa w zakresie ICNP®.
Materiał i metody. W badaniach przeprowadzonych w okresie od czerwca do września 2016 r. zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety w formie online. Prośbę o jego wypełnienie skierowano do 75 uczelni wykazanych na stronie Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki. Klasyfikacją najczęściej stosowaną w procesie kształcenia studentów była ICNP®, a w dalszej kolejności NANDA (odpowiednio 21 i 14 wskazań). Nauczyciele, przygotowując się do zajęć poświęconych ICNP®, korzystali z czasopism (n = 21), podręczników (n = 19) oraz strony internetowej Międzynarodowej Rady Pielęgniarek (n = 15). Dominującą formę wyżej wymienionych zajęć stanowiły wykłady (n = 20). Średnio na realizację zagadnień związanych z ICNP® prowadzący poświęcali od jednej do pięciu godzin. Najczęściej w toku zajęć omawiano istotę, cele i strukturę klasyfikacji, a także zalety jej implementacji. Najchętniej stosowanymi metodami kształcenia były wykład informacyjny (n = 20) oraz metoda case study (n = 16), natomiast metodami weryfikacji osiągniętych przez studentów efektów kształcenia — egzamin pisemny (n = 18) oraz prace pisemne bazujące na opisie przypadku i procesie pielęgnowania (n = 13).
Wnioski. W badaniu uczestniczyła w przybliżeniu co trzecia uczelnia prowadząca kształcenie przeddyplomowe, w każdym przypadku potwierdzająca wykorzystanie zagadnień ICNP® w nauczaniu podstaw pielęgniarstwa. Można przypuszczać, że rzeczywisty odsetek szkół realizujących niniejsze zagadnienia jest umiarkowany i wymaga dalszych badań i analiz.

słowa kluczowe:

ICNP®; proces kształcenia; klasyfikacja; podstawy pielęgniarstwa

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.