en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2010
vol. 18
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł przeglądowy

Zastosowanie systemu wspierająco-uczącego w opiece nad pacjentem z przetoką jelitową

Maria Kózka
,
Dariusz Bazaliński

Data publikacji online: 2010/09/24
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Zabieg chirurgiczny zakończony wyłonieniem przetoki jelitowej doprowadza do znacznego upośledzenia zarówno aktywności, jak i subiektywnej
jakości życia. Zmiana obrazu własnego ciała, utrata kontroli nad funkcją zwieraczy, wystąpienie powikłań miejscowych lub
ogólnych może w znacznym stopniu wydłużyć okres akceptacji i adaptacji do życia z przetoką. Interwencje pielęgniarskie wdraża się na
podstawie ogólnego stanu pacjenta, a także jego deficytu wiedzy i możliwości psychofizycznych.

Celem pracy jest przedstawienie praktycznego zastosowania systemu wspierająco-uczącego w opiece nad pacjentem z przetoką jelitową,
który opiera się na asystowaniu pielęgniarki jako osoby pomagającej, motywującej w nauczeniu i przygotowaniu do samoopieki terapeutycznej.
System stosuje się u osób, które są potencjalnie zdolne do opiekowania się sobą, ale nie mają wystarczającej wiedzy lub motywacji, lub
wymagają pomocy w podejmowaniu decyzji. Głównymi metodami w tym systemie są udzielanie choremu wsparcia społecznego i uczenie go
uzyskania przez niego samodzielności i niezależności w codziennym pielęgnowaniu i funkcjonowaniu z przetoką jelitową.

Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (3): 337-341

Surgical procedure resulting with the creation of the intestinal stoma presents a difficult situation for the patient and leads to a significant
impairment of one’s activity as well as one’s subjective quality of life. Changes considering body self-image, losing control over sphincter
muscles, and local or general complications may significantly prolong the period of acceptation and adaptation to further life with the
intestinal stoma. Nursing procedures are introduced based on patient’s general health status as well as patient’s lack of knowledge and
psychophysical functioning.

The objective of this work is to present practical application of support-teaching system in care of a patient with the intestinal stoma. In this
system, a nurse is an assistant supporting and motivating the patient in the process of patient’s learning how to perform therapeutic self-care
activities. This system applies for patients who are potentially capable of self-care however they lack the knowledge or motivation or simply
need to be helped when making decisions. The major methods applied in this system include social support and patient’s education in
order to become independent and self-reliant in everyday care and function with the intestinal stoma.

Nursing Topics 2010; 18 (3): 337-341
słowa kluczowe:

stomia; edukacja; pielęgniarka; system opieki

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.