ABM

600 mln zł od ABM na badania w obszarze onkologii

Udostępnij:

Agencja Badań Medycznych ogłosiła konkurs na niekomercyjne badania kliniczne i eksperymenty badawcze w obszarze onkologii, przeznaczając 600 mln zł na projekty mające na celu zmiany w diagnostyce i terapii nowotworowej w Polsce.

Nieodzowne jest większe wsparcie

Jak podkreślono w komunikacie opublikowanym na stronie ABM, w Polsce sytuacja epidemiologiczna w zakresie nowotworów jest alarmująca, do 2025 roku mogą one stać się główną przyczyną zgonów Polaków. Według prognoz Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie, umieralność na nowotwory w Polsce jest o 15 proc. wyższa niż średnia unijna, a pandemia COVID-19 spowodowała znaczny spadek liczby diagnozowanych przypadków.

W obliczu wyzwań wsparcie tego obszaru terapeutycznego, przez zwiększenie liczby niekomercyjnych badań klinicznych, jest niezbędne – argumentuje ABM.

W Polsce niekomercyjne badania kliniczne stanowią jedynie 7,5 proc. wszystkich zarejestrowanych badań klinicznych, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej jest to około 30 proc. Główną barierą w rozwoju takich badań w Polsce jest brak efektywnego mechanizmu finansowania.

– To historyczny konkurs ABM pod względem alokacji. Przeznaczamy 600 mln zł na bardzo ważny obszar. Chcemy, by projekty wpisywały się zarówno w Narodową Strategię Onkologiczną, jak i w Europe's Beating Cancer Plan. Dlatego stawiamy na międzynarodowe badania, które mają wspierać osiągnięcie wspólnego celu – lepszą diagnostykę i skuteczniejsze leczenie pacjentów z chorobą nowotworową – podkreśla dr n. med. Rafał Staszewski, zastępca prezesa ds. finasowania badań w Agencji Badań Medycznych.

Zmodyfikowano wnioski

Jak informuje dr Staszewski, w ogłoszonym konkursie, wspólnie z radą ABM, dokonana została modyfikacja wniosku o wsparcie, tak by jak najlepsze naukowo wnioski mogły uzyskać dofinansowanie.

– W nauce warto podawać przykłady sukcesów. W onkologii to choćby realizowany w ramach naszego grantu projekt badawczy wśród pacjentów z mięsakiem kościopochodnym. Mamy już pierwsze, dobre efekty u pacjentów, u których – dzięki uczestnictwu w niekomercyjnym badaniu klinicznym finansowanym przez ABM – włączono nowoczesne terapie. To dowód na to, że badania niekomercyjne zmieniają medycynę, a dla agencji to motywacja do podejmowania kolejnych działań w tym obszarze – dodaje zastępca prezesa ds. finansowania badań w Agencji Badań Medycznych.

Głównym celem konkursu organizowanego przez Agencję Badań Medycznych jest realizacja niekomercyjnych badań klinicznych oraz eksperymentów badawczych w obszarze onkologii, mających na celu identyfikację i ocenę nowych produktów leczniczych oraz procedur medycznych, w tym diagnostycznych i terapeutycznych.

Konkurs adresowany jest do uczelni wyższych, instytutów naukowych, podmiotów leczniczych oraz przedsiębiorców mających status centrum badawczo-rozwojowego. Wnioski należy składać w języku angielskim od 24 czerwca do 14 listopada 2024 roku wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego dostępnego na stronie agencji.

Menedzer Zdrowia twitter

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.