A Ty testowałaś się na HIV?

Udostępnij:
Czasy, gdy o HIV mówiło się tylko w kontekście gejów i narkomanów, dawno już minęły. Obecnie odnotowuje się coraz więcej zakażeń wśród kobiet, które testują się zdecydowanie rzadziej niż mężczyźni. Właśnie dlatego w 2012 r. Społeczny Komitet ds. AIDS skierował kampanię społeczną Projekt Test do kobiet. A wszystko to, by namówić Polki do testowania się na HIV.
Badanie na HIV jest niezwykle istotne niezależnie od płci. Jednak zakażenie HIV w kontaktach seksualnych przenosi się znacznie łatwiej z mężczyzny na kobietę niż z kobiety na mężczyznę. Jest to spowodowane różnicą w budowie anatomicznej narządów płciowych kobiety i mężczyzny oraz ilością wirusa w nasieniu i długością jego kontaktu z wrażliwą na zakażenie błoną śluzową kobiecych narządów płciowych. Każda osoba podejmująca kontakty seksualne narażona jest na zakażenie HIV. Mylne jest kierowanie się stereotypami, że HIV dotyczy homoseksualistów czy prostytutek – grup ryzyka już nie ma, wszyscy jesteśmy narażeni na konsekwencje ryzykownych zachowań: naszych, naszych partnerów i ich partnerów. „W Polsce nadal wszystko, co wiąże się z pożyciem intymnym często związane jest również ze wstydem. Powstrzymuje on Polaków przed mówieniem w sposób otwarty o sprawach seksu oraz powoduje, że podejmują ryzykowne zachowania seksualne” – mówi Radosław Jerzy Utnik, psycholog-seksuolog współpracujący przy kampanii społeczno-edukacyjnej „Bezwstydnie o seksie”.

Do punktów diagnostyczno-konsultacyjnych prowadzonych przez Społeczny Komitet ds. AIDS zgłasza się ponad 30% mniej kobiet niż mężczyzn. - Przekaz naszej kampanii jest prosty: przyjdź do najbliższego punktu, którego adres znajdziesz na stronie www.projekttest.pl i zrób test na HIV, bezpłatnie i anonimowo – tłumaczy Kasia Fusiek ze SKA. Temat HIV jest bagatelizowany, chociaż eksperci alarmują, że jest to bardzo niebezpieczne, co pokazują przypadki takich krajów jak Grecja i Rumunia, gdzie ignorancja doprowadziła do znacznego wzrostu liczby zakażeń. - Jako kraj nie mamy zbyt dużo powodów do dumy w zakresie działań w temacie HIV/AIDS. Co trzecia zakażona osoba nie wie o swoim zakażeniu, w ponad połowie przypadków nie znamy drogi zakażenia, Europejskie Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (ECDC) pominęło Polskę w projekcie badawczym opisującym europejski trendy, podważając wiarygodność jej danych epidemiologicznych. Sytuację ratują organizacje pozarządowe, jednocząc się i wspólnie realizując profilaktyczne projekty. Projekt Test ma już 3 lata, zaangażował ponad dwudziestu partnerów z całej Polski. Wspólnie pokazujemy, że testowanie się na HIV jest czymś naturalnym i oczywistym – komentuje pomysłodawczyni kampanii Agata Kwiatkowska.

Niezmiernie cieszy fakt, że i w tej dziedzinie obserwuje się społeczne zaangażowanie biznesu. Doskonałym tego przykładem są globalne fundusze stworzone przez takie firmy jak M A C, Levi’s czy DUREX. Ten ostatni zainaugurował w 2012 roku kampanię społeczno-edukacyjną „Bezwstydnie o seksie”, której celem jest odtabuizowanie sfery seksualnej wśród Polaków. Levi Strauss & Co. i Levi Strauss Foundation do tej pory przekazały ponad 60 milionów dolarów wsparcia dla organizacji zajmujących się tematem HIV/ AIDS w 40 krajach. Natomiast powstały w 1994r. M A C AIDS Fund stawia sobie za cel wspieranie profilaktyki oraz pomoc kobietom, mężczyznom i dzieciom dotkniętym HIV/AIDS na całym świecie, przeznaczając na ten cel każdą złotówkę pozyskaną ze sprzedaży kosmetyków do makijażu z serii VIVA GLAM.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.