Aromatyzowane papierosy do podgrzewaczy będą zakazane?
Zakaz sprzedaży aromatyzowanych papierosów do podgrzewaczy przewiduje projekt nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu. 15 maja dokument przygotowany przez resort zdrowia skierowano do konsultacji.
W opublikowanym na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekcie założono, że do ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych dodaje się dodatkowy punkt dotyczący podgrzewanych wyrobów tytoniowych definiowanych jako nowatorski wyrób tytoniowy, w którym w wyniku podgrzania dochodzi do emisji zawierającej nikotynę i inne substancje chemiczne, która jest następnie wdychana przez użytkownika lub użytkowników, i który, w zależności od jego cech, jest wyrobem tytoniowym bezdymnym lub wyrobem tytoniowym do palenia.
Będzie zakaz sprzedaży aromatyzowanych e-papierosów?
W nowelizacji zawarto zakaz wprowadzania do obrotu aromatyzowanych wyrobów tytoniowych w odniesieniu do podgrzewanych wyrobów tytoniowych (aromatyzowane papierosy i tytoń do skręcania papierosów są już zakazane).
Producenci i importerzy nowatorskich wyrobów tytoniowych zostaną także zobowiązani do niezwłocznego przekazania prezesowi Biura do spraw Substancji Chemicznych wszystkich nowych lub zaktualizowanych informacji dotyczących analiz, badań i innych informacji odnośnie do tych wyrobów, przy czym prezes biura może także sam zażądać dodatkowych informacji od tych podmiotów.
Wyjaśniono, że zmiany mają na celu wdrożenie dyrektywy UE z 29 czerwca 2022 r. W uzasadnieniu napisano, że wyroby te stanowią nowy rodzaj wyrobów tytoniowych, który nie został jeszcze przebadany w stopniu porównywalnym z tradycyjnymi wyrobami tytoniowymi (na przykład papierosami).
Dodatkowe badania i informacje pozwolą prezesowi Biura do spraw Substancji Chemicznych na bardziej kompleksową ocenę nowatorskich wyrobów tytoniowych, co jest korzystne dla konsumentów, ponieważ podwyższy poziom ochrony zdrowia publicznego dzięki pozyskaniu przez organ administracji publicznej dodatkowych informacji.
Resort chce chronić zdrowie obywateli
Wskazano, że wyroby tytoniowe nie są zwykłymi towarami, a wobec szczególnie szkodliwego wpływu tytoniu na zdrowie ludzkie należy nadać priorytet ochronie zdrowia, w szczególności ograniczeniu palenia wśród młodych ludzi. Zaznaczono, że istnieje potrzeba zmniejszenia ryzyka, że do obrotu zostaną wprowadzone nowatorskie wyroby tytoniowe, które odpowiadają definicji podgrzewanych wyrobów tytoniowych i mają aromat charakterystyczny, a dzięki temu, że projekt wejdzie w życie dopiero po trzech miesiącach od dnia ogłoszenia, producenci będą mogli wycofać ze sprzedaży aromatyzowane wyroby.
Z raportu „Konsumpcja nikotyny. Raport z badań ilościowych dla Biura do spraw Substancji Chemicznych, Edycja IV” wynika, że użytkownikami podgrzewanych wyrobów tytoniowych w Polsce jest 1,5 proc. dorosłych Polaków, a wycofanie wyrobów aromatyzowanych może przyczynić się do ograniczenia ich konsumpcji.
Zdrowie ma pierwszeństwo przed zyskami
Po wejściu w życie zakazu sprzedaży papierosów aromatyzowanych co dziesiąty palacz zdecydował się na rzucenie palenia (11,6 proc.). Jednak 8,8 proc. osób palących tego rodzaju produkty przestawiło się na podgrzewane wyroby tytoniowe lub elektroniczne papierosy (odpowiednio 6,1 proc. mężczyzn oraz 11,2 proc. kobiet). Ponadto, najczęściej były to osoby młode (23,7 proc. w przedziale wiekowym 18–24 lata i 13,9 proc. w przedziale 25–34 lata) – zaznaczono.
Nowatorskie wyroby tytoniowe z aromatem stanowią około 80 proc. rynku wszystkich nowatorskich wyrobów tytoniowych. Przedmiotowe zmiany nie powinny mieć istotnego wpływu na wielkość sprzedaży wyrobów tytoniowych w Rzeczypospolitej Polskiej.
Podkreślono, że mimo istotnego wzrostu sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych (w skali Unii Europejskiej 2009 proc.) w ostatnich latach, konsumpcja wyrobów tytoniowych w Polsce pozostaje na stałym poziomie. Resort zaznaczył również, że bierze pod uwagę faki, iż wprowadzona zmiana może doprowadzić do zmniejszenia wpływów do budżetu państwa, które wyniosłoby rocznie 68,3 mln zł przy założeniu, że w roku wejścia w życie przepisów ustawy zapewniona zostanie możliwość wyprzedania wyprodukowanych wyrobów. Projekt trafił do konsultacji społecznych, które potrwają 30 dni.
Udostępniamy projekt w całości.
Uwagi do projektu można zgłaszać do 21 dni od opublikowania projektu.
Przeczytaj także: „Zakaz e-papierosów jeszcze przed wakacjami?”, „Śmiertelnie niebezpieczne e-papierosy” i „Będzie zakaz sprzedaży jednorazowych e-papierosów”