Co ma lecieć, niech poczeka
W nowych ministerialnych przepisach zaproponowano, by dyrektorzy szpitali dostali dodatkowe dwa lata na zapewnienie dostępu do lądowisk w szpitalnych oddziałach ratunkowych.
Jeszcze niedawno było tak, że do 31 grudnia 2024 r. każdy szpitalny oddział ratunkowy powinien mieć własne całodobowe lotnisko, lądowisko albo zapewniony do niego dostęp – poza tym od nowego roku lądowiska musiały spełniać szczegółowe warunki techniczne.
Sprawa konieczności posiadania przez szpitalne oddziały ratunkowe lądowisk i lotnisk jest znana od lat. Najpierw zapisano to w rozporządzeniu ministra zdrowia z 10 maja 2002 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego. Termin wywiązania się obowiązku był wielokrotnie przekładany. Ostatni ustalono na 31 grudnia 2024 r. Tę datę zapisano w rozporządzeniu ministra zdrowia z 27 czerwca 2019 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (Dz.U. z 2024 r. poz. 336, z późniejszymi zmianami).
4 lipca aż 202 SOR-y nie spełniały resortowych wymogów.
Urzędnicy z Ministerstwa Zdrowia dostrzegli problem – w projekcie rozporządzenia po raz kolejny zmieniono zasady.
W nowych przepisach zaproponowano, by dyrektorzy szpitali dostali dodatkowe dwa lata na zapewnienie dostępu do lądowisk w szpitalnych oddziałach ratunkowych.
Projekt rozporządzenia poniżej.
Uwagi do projektu – w wersji edytowalnej – można wysyłać do resortu – do 21 dni od otrzymania pisma w sprawie dokumentu.
Przeczytaj także: „SOR(ry), zamykamy”.