Firmy farmaceutyczne pokazały, ile dają lekarzom
Redaktor: Kamila Gębska
Data: 04.07.2016
Źródło: KG/INFARMA
Co piąty przedstawiciel zawodów medycznych zgodził się na publikację danych o korzyściach uzyskanych od firm farmaceutycznych. Każdy z nich zarobił średnio 2772 złotych. Takie dane płyną z raportu INFARMY podsumowującego pierwszy rok funkcjonowania Kodeksu Przejrzystości.
Zgodnie z Kodeksem Przejrzystości pomiędzy 27, a 30 czerwca 2016, 32 innowacyjne firmy farmaceutyczne opublikowały raporty dotyczące zakresu i wartości współpracy ze środowiskiem medycznym. Z podsumowania wynika, że głównym obszarem współpracy są badania kliniczne. Na ten cel innowacyjna branża farmaceutyczna przeznaczyła 300 mln zł, reinwestując tym samym znaczną część swoich przychodów. W przypadku pozostałych środków 53 proc. świadczeń związanych jest z organizacją wydarzeń naukowych lub udziałem w nich przedstawicieli zawodów medycznych. Kodeks Przejrzystości to część europejskiego projektu, którego celem jest zwiększenie transparentności współpracy innowacyjnych firm farmaceutycznych ze środowiskiem medycznym.
Z raportu podsumowującego pierwszy rok obowiązywania Kodeksu Przejrzystości w Polsce wynika, że w 2015 firmy przeznaczyły 623 mln zł na realizację badań klinicznych oraz inne formy współpracy ze środowiskiem medycznym. Kwota ta przedstawiona jest w podziale na trzy kategorie: świadczenia na rzecz przedstawicieli zawodów medycznych, organizacji ochrony zdrowia oraz na działalność badawczo-rozwojową. 63 proc. wszystkich środków, tj. 395 mln zł, związanych jest ze współpracą w ramach ostatniej kategorii, obejmującej wynagrodzenia zarówno dla badaczy, jak i ośrodków, w których realizowane są badania kliniczne. Dane te wskazują na skalę inwestycji branży w innowacyjną gospodarkę, ale przede wszystkim obrazują kluczową rolę lekarzy w procesie tworzenia nowoczesnych i skutecznych terapii.
Wkład innowacyjnych firm farmaceutycznych w podnoszenie wiedzy lekarzy widać analizując zakres współpracy branży z organizacjami ochrony zdrowia i przedstawicielami zawodów medycznych. Z raportów wynika, że obejmuje ona przede wszystkim organizację lub udział w wydarzeniach naukowych i edukacyjnych. Te aktywności stanowią 20 proc. wszystkich świadczeń na rzecz środowiska medycznego. Pozostałe obszary kooperacji, służące wzajemnej, bezpośredniej wymianie wiedzy i doświadczeń – takie jak prowadzenie wykładów, przygotowanie analiz medycznych, udział w radach naukowych i doradczych – obejmują łączne świadczenia o wartości 59 mln zł. Stanowi to 9 proc. wszystkich środków przekazanych na rzecz środowiska medycznego. Darowizny na rzecz organizacji ochrony zdrowia przekazane przez firmy farmaceutyczne to ponad 52 mln zł. W zdecydowanej większości mają one postać leków lub finansowania badań diagnostycznych.
Potrzebę wprowadzenia inicjatywy zwiększającej przejrzystość współpracy potwierdza badanie opinii publicznej przeprowadzone przez Millward Brown. Wynika z niego, że choć 88 proc. Polaków ma świadomość współpracy lekarzy z firmami farmaceutycznymi. Co piąty Polak nie jest w stanie powiedzieć, na czym ona dokładnie polega. 4 na 5 respondentów uważa, że lekarze częściej przepisują leki tych firm, z którymi współpracują. 44 proc. ankietowanych deklaruje brak zaufania do tych relacji, natomiast
49 proc. twierdzi, że są one dla pacjentów korzystne.
– Ciężar postępu w medycynie spoczywa dziś w ogromnym stopniu na barkach innowacyjnych firm farmaceutycznych. Bez współpracy z lekarzami byłby on jednak niemożliwy. Dlatego społeczeństwo musi wiedzieć, jaki jest zakres i wartość tej współpracy, zarówno w wymiarze finansowym, jak i niefinansowym. Dzięki Kodeksowi Przejrzystości od 2016 roku informacje na temat współpracy innowacyjnych firm farmaceutycznych ze środowiskiem medycznym będą przejrzyste i publicznie dostępne – powiedziała Dorota Hryniewiecka-Firlej, prezes zarządu INFARMY.
Z raportu podsumowującego pierwszy rok obowiązywania Kodeksu Przejrzystości w Polsce wynika, że w 2015 firmy przeznaczyły 623 mln zł na realizację badań klinicznych oraz inne formy współpracy ze środowiskiem medycznym. Kwota ta przedstawiona jest w podziale na trzy kategorie: świadczenia na rzecz przedstawicieli zawodów medycznych, organizacji ochrony zdrowia oraz na działalność badawczo-rozwojową. 63 proc. wszystkich środków, tj. 395 mln zł, związanych jest ze współpracą w ramach ostatniej kategorii, obejmującej wynagrodzenia zarówno dla badaczy, jak i ośrodków, w których realizowane są badania kliniczne. Dane te wskazują na skalę inwestycji branży w innowacyjną gospodarkę, ale przede wszystkim obrazują kluczową rolę lekarzy w procesie tworzenia nowoczesnych i skutecznych terapii.
Wkład innowacyjnych firm farmaceutycznych w podnoszenie wiedzy lekarzy widać analizując zakres współpracy branży z organizacjami ochrony zdrowia i przedstawicielami zawodów medycznych. Z raportów wynika, że obejmuje ona przede wszystkim organizację lub udział w wydarzeniach naukowych i edukacyjnych. Te aktywności stanowią 20 proc. wszystkich świadczeń na rzecz środowiska medycznego. Pozostałe obszary kooperacji, służące wzajemnej, bezpośredniej wymianie wiedzy i doświadczeń – takie jak prowadzenie wykładów, przygotowanie analiz medycznych, udział w radach naukowych i doradczych – obejmują łączne świadczenia o wartości 59 mln zł. Stanowi to 9 proc. wszystkich środków przekazanych na rzecz środowiska medycznego. Darowizny na rzecz organizacji ochrony zdrowia przekazane przez firmy farmaceutyczne to ponad 52 mln zł. W zdecydowanej większości mają one postać leków lub finansowania badań diagnostycznych.
Potrzebę wprowadzenia inicjatywy zwiększającej przejrzystość współpracy potwierdza badanie opinii publicznej przeprowadzone przez Millward Brown. Wynika z niego, że choć 88 proc. Polaków ma świadomość współpracy lekarzy z firmami farmaceutycznymi. Co piąty Polak nie jest w stanie powiedzieć, na czym ona dokładnie polega. 4 na 5 respondentów uważa, że lekarze częściej przepisują leki tych firm, z którymi współpracują. 44 proc. ankietowanych deklaruje brak zaufania do tych relacji, natomiast
49 proc. twierdzi, że są one dla pacjentów korzystne.
– Ciężar postępu w medycynie spoczywa dziś w ogromnym stopniu na barkach innowacyjnych firm farmaceutycznych. Bez współpracy z lekarzami byłby on jednak niemożliwy. Dlatego społeczeństwo musi wiedzieć, jaki jest zakres i wartość tej współpracy, zarówno w wymiarze finansowym, jak i niefinansowym. Dzięki Kodeksowi Przejrzystości od 2016 roku informacje na temat współpracy innowacyjnych firm farmaceutycznych ze środowiskiem medycznym będą przejrzyste i publicznie dostępne – powiedziała Dorota Hryniewiecka-Firlej, prezes zarządu INFARMY.