Jak poprawić lub napisać na nowo regulaminy szpitali i przychodni? Czas do końca roku

Udostępnij:
Do końca roku podmioty lecznicze mają czas na dostosowanie regulaminów organizacyjnych. Głównym powodem wymogu postawionego nowelizacją Ustawy i działalności leczniczej, jest zmiana nazewnictwa z podmiotu leczniczego na „zakład”. Jak napisać regulamin? Prezentujemy analizę Rafała Janiszewskiego.
Tekst Rafała Janiszewskiego:
Większość placówek wprowadziła już odpowiednie zapisy, jednak wszystko wskazuje na to, że potrzebne będą kolejne zmiany. Dokonując analizy niektórych regulaminów organizacyjnych dostrzegam sporo wad tych regulacji.

Niejednokrotnie większość procesów w podmiocie jest opisanych w wewnętrznych zarządzeniach, instrukcjach czy procedurach, zaś główny regulamin jedynie wskazuje, że takie normy są opisane odrębnie. O ile delegacja z regulaminu do innego dokumentu jest często wygodna z uwagi na możliwość nanoszenia bieżących zmian bez konieczności przechodzenia całej procedury nowelizacji regulaminu, o tyle nie zawsze takie działanie jest prawidłowe.

Warto zwrócić uwagę na obowiązki podmiotu wynikające z innych przepisów. Przykładem może być konieczność określenia sposobu i kosztu udostępniania dokumentacji medycznej. Takie wskazanie mamy w nowelizowanej obecnie Ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Przepis wskazuje, że niektóre prawa i obowiązki podmiotu określa kierownik zakładu w regulaminie organizacyjnym.

Często również pomijamy w regulaminach struktury, zespoły, komisje, których działanie jest wymagane przepisami. Nagminnym jest brak właściwej regulacji (a często i nadzoru) obowiązkowych zespołów ds. oceny przyjęć. Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w art. 21 wskazano obowiązek oceny list oczekujących przez ten zespół. Skład zespołu oraz jego zadania powinny mieć swoje odzwierciedlenie w regulaminie organizacyjnym. Innym przykładem nieprecyzyjnych regulacji jest kwestia gospodarki finansowej podmiotu.

W regulaminie organizacyjnym powinny się również znaleźć zapisy skierowane do pacjentów, a w szczególności te, które wskazują na sposób realizacji ich praw. Często regulacje dotyczące np. odwiedzania chorych, czy organizacji udzielania świadczeń są lakoniczne, a nawet nie do końca zgodne z obowiązującym prawem. Przykładów można podawać wiele. Sądzę jednak, że w obecnych czasach, zwłaszcza przy zbliżających się zmianach szczegółowość regulaminu organizacyjnego jest wskazana. Warto zatem, przyglądając się kolejnym nowelizacjom przepisów regulujących działalność leczniczą zadawać sobie pytanie, czy wprowadzane zmiany nie powinny być również opisane w regulaminie organizacyjnym.

Więcej newsów na temat sieci w zakładce: www.termedia.pl/mz/siec_szpitali.

Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia/ i obserwowania konta na Twitterze: www.twitter.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.