Jakość pomocy

Udostępnij:
Polska Rada Ratowników Medycznych przy współpracy z Wojewódzką Stacją Ratownictwa Medycznego w Łodzi rozpoczęła badania, które mają obiektywnie ocenić jakość usług medycznych świadczonych przez ratowników. To pierwsze badania, których recenzentami są pacjenci.
Badania prowadzi Edyta Wcisło, przewodnicząca PRRM.
- Badania prowadzone są za pomocą sondażu diagnostycznego w postaci ankiety oraz osobistego wywiadu. Dzięki badaniom możliwe będzie poznanie subiektywnych odczuć pacjentów, będących usługobiorcami świadczeń zdrowotnych w rodzaju ratownictwo medyczne – mówi Edyta Wcisło. - Odpowiednia jakość jest szczególnie istotna w obszarach, gdzie oprócz zadowolenia i satysfakcji odbiorców usług liczy się przede wszystkim ludzkie życie i zdrowie. Dlatego poza wymaganiami Narodowego Funduszu Zdrowia, istotnymi przy kontraktowaniu świadczeń w rodzaju ratownictwo medyczne ratownicy medyczni od dłuższego czasu zgłaszali potrzebę poznania wymagań samych pacjentów – dodaje.

Taki miernik jakości jest, zdaniem rady, bardzo potrzebny, bo reguluje faktyczny stan, w oparciu o twarde dane, a nie tylko statystyczne wzorce, które niekiedy odbiegają od rzeczywistych potrzeb i oczekiwań.

- Badanie pilotażowe przeprowadzono od stycznia do marca 2014 roku w wybranej losowo stacji pogotowia, Pogotowiu Ratunkowym w Legnicy. W Wojewódzkiej Stacji Ratownictwa Medycznego w Łodzi ruszyły szkolenia dotyczące organizacji systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne z elementami jakości usług medycznych świadczonych przez zespoły ratownictwa medycznego. Za udział w szkoleniu PRRM przyznaje ratownikom medycznym dodatkowo punkty edukacyjne – wyjaśnia sens badań przewodnicząca PRRM.

Jest to wprowadzenie badania ankietowego, gdzie podmiotem jest pacjent. Ankietę składającą się z pięciu pytań zamkniętych opracowała przewodnicząca Zarządu Polskiej Rady Ratowników Medycznych mgr Edyta Wcisło – ratownik medyczny i specjalista zarządzania jakością, która jest odpowiedzialna za prowadzenie badań. Początkowo ankieta składała się z pytań jedynie jednokrotnego wyboru ale badania pilotażowe przeprowadzone w losowo wybranej stacji pogotowia ratunkowego – Pogotowiu Ratunkowym w Legnicy pokazały, że pacjenci odpowiadając na część pytań wybierali więcej niż jedną odpowiedź.

- Przystępując do badania pilotażowego, Zarząd Polskiej Rady Ratowników Medycznych zdawał sobie sprawę z problemów, jakie mogą wystąpić podczas zbierania danych. Obawiano się, że stan pacjenta, czas działania oraz warunki w jakich zbierano dane uniemożliwią przeprowadzenie badania – mówi o wątpliwościach Edyta Wcisło. - Okazało się jednak, że zebranie danych od pacjentów zespołów ratownictwa medycznego jest możliwe, a sami pacjenci chętnie odpowiadają na pytania. Dlatego podjęta została decyzja o przeprowadzeniu badań na dużą skalę. Wojewódzka Stacja Ratownictwa Medycznego w Łodzi, jako jedna z większych stacji pogotowia ratunkowego w Polsce, jako pierwsza wystąpiła z prośbą do Polskiej Rady Ratowników Medycznych o przeprowadzenie badań. Dyrektor Naczelny WSRM w Łodzi Bogusław Tyka w rozmowie z Przewodniczącą Zarządu Polskiej Rady Ratowników Medycznych wskazał na istotę jakości w działaniach ratowniczych i potrzebę ciągłego doskonalenia. Poznanie wymagań pacjentów w jednostkach systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne jakimi są zespoły wyjazdowe ratownictw medycznego pozwoli poznać ich subiektywne odczucia. Dzięki zgromadzonym danym będzie można wskazać obszary wymagające poprawy i wdrożyć działania mające na celu poprawę funkcjonowania systemu PRRM – wyjaśnia.

Badania zostaną przeprowadzone także w innych stacjach pogotowia ratunkowego w Polsce, co pozwoli na zobrazowanie funkcjonowania całego systemu. Niezależnie od badań prowadzone są szkolenia dotyczące organizacji systemu.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.