NIK: Będzie kontrola kształcenia lekarzy
Redaktor: Kamila Gębska
Data: 07.01.2015
Źródło: NIK,KG
Działy:
Poinformowano nas
Aktualności
Izba sprawdzi czy system kształcenia i szkolenia zawodowego kadr medycznych zapewnia przygotowanie odpowiedniej liczby specjalistów, stosownie do zmieniających się potrzeb zdrowotnych społeczeństwa. Wyniki kontroli zostaną przedstawione w III kwartale 2015 roku.
Jak wynika z kontroli NIK jednym z czynników ograniczających dostępność świadczeń zdrowotnych jest niedobór personelu medycznego w wielu dziedzinach medycyny. Jednocześnie istnieje duże zróżnicowanie regionalne w rozmieszczeniu kadr medycznych. Rośnie też udział osób w podeszłym wieku wśród personelu medycznego. Na przykład wśród lekarzy uprawnionych do wykonywania zawodu, wzrósł odsetek osób w wieku powyżej 65. roku życia, z 18,1 proc. w 2006 r. do 20,4 proc. w 2012 r. Podobne zjawisko występuje wśród pielęgniarek i położnych. Dodatkowo, jak podkreślają eksperci, mamy obecnie do czynienia z drugą falą lekarzy wyjeżdżających na stałe za granicę.
NIK zbada m.in.
- Czy określano zapotrzebowanie na specjalistów w poszczególnych obszarach ochrony zdrowia? Co zrobiło w tej sprawie Ministerstwo Zdrowia? NFZ?
- Jakiego rodzaju przedsięwzięcia zostały podjęte, aby umożliwić zatrudnienie lekarzy - specjalistów odpowiednio w stosunku do zidentyfikowanych potrzeb?
- Czy systemy rekrutacyjne poszczególnych uczelni uwzględniały zapotrzebowanie na absolwentów tych szkół?
- Czy zapewniono proces kształcenia zgodnie z przyjętymi standardami?
- Czy występują bariery w dostępie do specjalizacji i co jest ich przyczyną?
- Jakie działania podejmowane są na rzecz zahamowania emigracji wykształconych w kraju fachowych kadr medycznych?
- Co robią organy założycielskie szpitali, aby pozyskać do swoich placówek lekarzy określonych specjalności?
NIK zbada m.in.
- Czy określano zapotrzebowanie na specjalistów w poszczególnych obszarach ochrony zdrowia? Co zrobiło w tej sprawie Ministerstwo Zdrowia? NFZ?
- Jakiego rodzaju przedsięwzięcia zostały podjęte, aby umożliwić zatrudnienie lekarzy - specjalistów odpowiednio w stosunku do zidentyfikowanych potrzeb?
- Czy systemy rekrutacyjne poszczególnych uczelni uwzględniały zapotrzebowanie na absolwentów tych szkół?
- Czy zapewniono proces kształcenia zgodnie z przyjętymi standardami?
- Czy występują bariery w dostępie do specjalizacji i co jest ich przyczyną?
- Jakie działania podejmowane są na rzecz zahamowania emigracji wykształconych w kraju fachowych kadr medycznych?
- Co robią organy założycielskie szpitali, aby pozyskać do swoich placówek lekarzy określonych specjalności?