Pierwsze w Polsce Centrum Doświadczeń Pacjenta HELIMED
Tagi: | badania obrazowe, RMI, Centrum Doświadczeń Pacjenta, HELIMED, Siemens Healthineers, Józef Lubojanski, Joanna Miłachowska, Piotr Kuskowski, Anna Fuglewicz |
W Katowicach powstała wyjątkowa w skali Europy i pierwsza w Polsce placówka, oferująca usługi z zakresu diagnostyki obrazowej – Centrum Doświadczeń Pacjenta sieci HELIMED Diagnostic Imaging. Co w niej takiego niezwykłego? Tworząc ten projekt od podstaw, odwrócono dotychczasową logikę postępowania w procesie projektowania placówki i usługi medycznej – koncentrowano się na pacjentach, którzy mają skorzystać z tych usług i tych, którzy będą je wykonywać.
Najnowocześniejsze technologie w przyjaznym otoczeniu
Placówka, która została pokazana 24 października dziennikarzom, przeszła już wszelkie testy, a pierwszych pacjentów, zarówno tych prywatnych, jak i na Narodowy Fundusz Zdrowia przyjmie 4 listopada. Ośrodek zapewnia dostęp do najnowocześniejszej aparatury i technologii stosowanych w diagnostyce obrazowej oraz kompleksową opiekę dostosowaną do potrzeb dzieci i dorosłych. Doświadczenia pacjenta na ścieżce diagnostycznej były projektowane przy wparciu doradczym ekspertów Siemens Healthineers w ramach współpracy Value Partnership.
– Tworząc to miejsce, przyświecał nam jeden cel – aby pacjent czuł się w pełni zaopiekowany, niczym w pięciogwiazdkowym hotelu. Centrum Doświadczeń Pacjenta zapewnia nie tylko dostęp do najnowocześniejszych technologii medycznych, ale również szybką i precyzyjną diagnostykę w maksymalnie komfortowych warunkach i przyjaznym dzieciom i dorosłym otoczeniu. To efekt wielu lat ciężkiej pracy i zaangażowania wielu osób. Jesteśmy z tego dumni. Mając 25 lat doświadczenia firmy HELIMED, chcieliśmy pokazać także, że możemy jeszcze więcej zdziałać w dziedzinie medycyny dla regionu i jego mieszkańców – stwierdził Józef Lubojanski, prezes zarządu HELIMED Diagnostic Imaging.
– Z siecią HELIMED współpracujemy już od ponad 15 lat, jednak ten projekt ma dla nas szczególne znaczenie. Centrum Doświadczeń Pacjenta w Katowicach jest przykładem tego, jak technologia i innowacje oraz troska o pacjenta idą w parze, by zapewnić najlepszą możliwą diagnozę. Centrum przy Ceglanej stało się ośrodkiem referencyjnym Siemens Healthineers, czyli miejscem, które może być wzorem dla innych centrów diagnostycznych – mówiła Joanna Miłachowska, prezes zarządu Siemens Healthineers.
Opieka skoncentrowana na rodzinie
Jak stwierdził Piotr Kuskowski, dyrektor ds. Marketingu i Strategii Siemens Healthineers, HELIMED, znany z doskonałości diagnostycznej i operacyjnej, wykonał kolejny, naturalny krok w swoim rozwoju, w kierunku odwrócenia logiki projektowania placówki ochrony zdrowia w ten sposób, że pierwszym wymiarem branym pod uwagę przy każdej decyzji projektowej są doświadczenia pacjenta.
– Co to są doświadczenia pacjenta? Dlaczego ta placówka ma taką nazwę? W tradycyjnym ujęciu jest to koncepcja, która stawia w centrum osobę pacjenta, z tym że to nie musi być jedna osoba. W przypadku bowiem małych pacjentów mamy do czynienia z dzieckiem i jego opiekunem czy opiekunami. To mogą być 2–3 osoby, które stają się uczestnikami usługi diagnostycznej, czyli wchodzimy w obszar Family-Centered Care. Od lat o tym mówimy w ochronie zdrowia, ale jest to niezwykle trudne do wdrożenia – podkreślił Kuskowski.
– Być może pierwsze kroki w opiece skoncentrowanej na rodzinie powinniśmy stawiać tam, gdzie usługa medyczna jest konkretna, wystandaryzowana, nad którą mamy dużą dawkę kontroli. W przypadku Centrum Doświadczeń Pacjenta mamy przykład pionierstwa w tym zakresie – dodał.
Ekspert wyjaśnił, że obiektywnie doświadczenia pacjenta to coś, co dzieje się w placówce medycznej na każdym kroku. W kontaktach z organizacją, ludźmi, którzy tam pracują, kulturą organizacyjną, z technologiami medycznymi. Z drugiej strony to subiektywne odczucia – to, co dostrzega i zapamiętuje pacjent i o czym będzie po tym spotkaniu opowiadać innym osobom, swoim bliskim.
– Ci, którzy mają złe doświadczenia z usługi diagnostycznej, potem źle przysługują się generalnie badaniom i profilaktyce. Dlatego tak ważne jest, aby placówki medyczne „wypuszczały” pacjentów po dobrych doświadczeniach, którzy staną się ambasadorami usług medycznych i szerzej – profilaktyki zdrowotnej i wczesnej diagnostyki. Badania obrazowe są trudnym doświadczeniem dla pacjenta. Tomograf komputerowy może budzić lęk, wykorzystuje promieniowanie jonizujące czy wykorzystuje środki kontrastujące. Rezonans magnetyczny sam w sobie nie jest łatwym doświadczeniem. Badanie może trwać 10 minut przy zastosowaniu najnowszych technologii i sztucznej inteligencji, ale w tradycyjnym modelu trwa ono 20–30 minut, a czasem prawie 40. Leżymy podczas tego badania w stalowym tunelu, nie mogąc się ruszyć, tracimy poczucie czasu. To budzi w nas obawy i lęk – mówił Kuskowski.
Jak wyjaśniał, takie badania są szczególnie trudne dla dzieci, co udowodniono w badaniu naukowym przeprowadzonym przez firmę Siemens razem z Instytutem „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie. U młodych pacjentów, przed 15. rokiem życia, którzy mieli badanie metodą rezonansu magnetycznego, procedura wywoływała silny lęk aż u 2/3 badanych. Jeśli występuje silny stres, pacjenci gorzej współpracują i sytuacja staje się jeszcze trudniejsza. Pracownia musi powtarzać sekwencje, a pacjent coraz bardziej się stresuje.
Ścieżka pacjenta zaczyna się jeszcze przed badaniem
Centrum Doświadczeń Pacjenta zostało zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić pacjentom maksymalny komfort i dobrostan na każdym etapie kontaktu z placówką. W ośrodku zadbano nie tylko o przyjazne, estetyczne wnętrza i nowoczesny sprzęt, ale również najwyższą jakość obsługi i otwartą komunikację z personelem medycznym.
– Mapowaliśmy każdy krok pacjenta, od umówienia wizyty po otrzymanie wyniku badania, i analizowaliśmy, jak można sprawić, żeby był on dla pacjenta wygodniejszy, prostszy i żeby w każdym momencie było jak najmniej niepewności i lęku. Na tej podstawie zaprojektowano całe centrum i każdy z jego elementów z osobna – od kanapy i krzesła, po materiały edukacyjne udostępniane pacjentom i technologie medyczne. Cieszę się, że Siemens Healthineers również mogło brać udział w tym procesie w roli doradców – powiedziała Anna Fuglewicz, dyrektor operacyjny HELIMED Diagnostic Imaging.
Jak podkreśliła, ścieżka pacjenta nie zaczyna się w momencie przekroczenia przez niego progu placówki, ale znacznie wcześniej. Wskazała, że niezwykle istotne są te momenty, które są ważne dla pacjenta, a nie personelu placówki. Kiedy po pierwszych objawach, pierwszych, bardziej podstawowych badaniach pacjent otrzymuje skierowanie na badanie rezonansem magnetycznym i kontaktuje się z placówką, aby wykonać to badanie.
– To jest ten właściwy moment, w którym powinniśmy kształtować doświadczenie pacjenta. Musimy też zrozumieć, jak nasza usługa działa z perspektywy pacjenta, nie z naszej. Jest rzeczą oczywistą, że wszyscy myślimy w kategoriach naszych celów, naszych oddziałów. Pacjenta to nie interesuje. Musimy więc spojrzeć na nasze usługi z jego perspektywy, co widzi, co czuje, Pacjenci też są różni, inaczej sobie radzą w takich sytuacjach. Jedni potrzebują edukacji, wiedzy, inni nie chcą rozumieć, jak działa skaner, jak działa kontrast, chcą rozproszenia ich uwagi i jak najszybciej przejść przez badanie – wyjaśniła. Dlatego tak ważne jest, aby pacjenci otrzymywali edukację pozwalającą zrozumieć przebieg badania, np. dzień przed badaniem, co pozwala znacznie lepiej oswoić je i zmniejszyć towarzyszący mu lęk. W przypadku dzieci bardzo ważne, żeby do tych przygotowań zaangażować rodziców.
Dla dzieci przygotowano specjalne bajeczki z żyrafką Gerdą, które w przystępny sposób pokazują cały proces. Po przyjściu do centrum pacjent proszony jest o pobranie numerka, na którym jasno wskazany jest rodzaj spodziewanego badania i ewentualny szacowany czas oczekiwania. Z myślą o małych pacjentach stworzono specjalny pokój zabaw, w którym dzieci mogą się zrelaksować, pobawić interaktywnymi zabawkami, przeczytać bajkę „W magicznej jaskini obrazowania”, a nawet zagrać na konsoli.
Z nadchodzącym badaniem obrazowym dzieci oswajają się poprzez zabawę z interaktywną makietą skanera, wyposażoną m.in. w zabawę z obrazami „diagnostycznymi” pluszaków (m.in. wspomnianej żyrafki Gerdy). Następnie, po wypełnieniu formularza, asystentka medyczna prowadzi pacjenta (w przypadku dziecka również jego opiekuna) do pomieszczenia przygotowawczego, a potem konkretnej pracowni diagnostycznej.
Badania coraz szybsze i precyzyjniejsze
Jak mówiła Joanna Miłachowska, prezes zarządu Siemens Healthineers, nie ma takiej jak Centrum Doświadczeń Pacjenta HELIMED drugiej pracowni w Polsce.
– Można śmiało powiedzieć, że jest to pierwsze takie centrum w Polsce, zaprojektowane w 100 procentach na podstawie potrzeb i doświadczeń pacjenta. To centrum zadało sobie trud, aby każdy pacjent, czy to duży czy mały, czuł się tutaj dobrze, bezpiecznie i komfortowo. To widać w każdym drobnym detalu – oceniła prezes Miłachowska. Mówiąc o nowych rozwiązaniach technologicznych, wyjaśniła, że zostały tu zainstalowane dwa aparaty rezonansu magnetycznego – 1,5-teslowy MAGNETOM Altea i 3-teslowy MAGNETOM Lumina – oraz tomograf komputerowy SOMATOM go.Top Siemens Healthineers.
– Wszystkie zapewniają komfortowe badania dzięki otworom gantry o średnicy 70 cm. Jest to szczególnie istotne w przypadku dzieci oraz pacjentów o dużych gabarytach, z nadwagą lub dotkniętych klaustrofobią. Dzięki innowacyjnym technologiom oba aparaty rezonansu magnetycznego umożliwiają przygotowanie do badania oraz jego przeprowadzenie w bardzo krótkim czasie. Technologia BioMatrix zapewnia automatyczne dostosowanie skanera do różnic anatomicznych, fizjologicznych i patologicznych pacjentów, eliminując wszystkie skrajności – podkreśliła Miłachowska.
– Dodatkowo, dzięki zastosowaniu technologii rekonstrukcji obrazów Deep Resolve, czas badania niektórych narządów skrócił się nawet o połowę. Nasze dotychczasowe doświadczenia wskazują, że badanie mózgowia, które do tej pory trwało 25 minut, może trwać tylko 13; badanie kolana można skrócić z 25 do 10 minut; natomiast badanie kręgosłupa dzięki Deep Resolve trwa 5 minut, a wcześniej 15. To wszystko bez żadnych kompromisów w zakresie jakości obrazowania – dodała.
– Centrum Doświadczeń Pacjenta HELIMED jest miejscem unikatowym. Jesteśmy ogromnie dumni z tego, że jest ten ośrodek także placówką referencyjną Siemens Healthineers. Będziemy tutaj zapraszać gości nie tylko z Polski, ale także z innych krajów, przede wszystkim z Europy. Mamy plany w zakresie edukacji, które będziemy realizować wspólnie z zespołem HELIMED, nie tylko koncentrując się na wiedzy klinicznej, ale także dzieląc się doświadczeniami pacjentów, jak i tym, w jaki sposób to centrum będzie działać – stwierdziła Joanna Miłachowska.