Pilotaż Centralnej e-Rejestracji
24 sierpnia zacznie obowiązywać rozporządzenie w sprawie pilotażu
Centralnej e-Rejestracji. Obejmie on świadczenia kardiologiczne oraz badania w
ramach programów profilaktycznych w zakresie mammografii i cytologii. Wkrótce
ma rozpocząć się nabór placówek.
Uruchomienie CeR wymaga czasu i
pieniędzy
Podmioty, które realizują te świadczenia, mając podpisane umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, już wkrótce będą
mogły zgłaszać się do udziału jednak pacjenci będą mogli skorzystać z
Centralnej e-Rejestracji dopiero po udostępnieniu terminów (grafików) przez
placówki medyczne.
Pilotaż jest doskonałą okazją, aby przetestować działanie nowej funkcjonalności oraz przygotować się na docelowe wdrożenie Centralnej e-Rejestracji.
Aby wziąć udział w pilotażu placówki medyczne będą musiały zintegrować swój system informatyczny z systemem e-zdrowia P1, aby udostępnić terminy świadczeń w CeR, co wymaga czasu, zaangażowania personelu i nakładów finansowych.
Podmioty, które będą realizowały pilotaż otrzymają wsparcie finansowe, które zrekompensuje koszty m.in. integracji systemu IT z Centralną e-Rejestracją. Każdy z nich otrzyma też ryczałt jednorazowy za przekazanie danych do CeR i miesięczny na podstawie liczby zrealizowanych świadczeń umówionych przez CeR.
Narodowy Fundusz Zdrowia rozpocznie nabór placówek do pilotażu i podpisywanie umów po wejściu w życie zarządzenia Prezesa NFZ w tej sprawie a zasady naboru oraz udziału w pilotażu zostaną udostępnione na stronie NFZ.
Co zyskają świadczeniodawcy?
- Placówki nie będą musiały raportować kolejek do NFZ – te informacje będą automatycznie generowane przez CeR,
- Pacjent będzie mógł się umówić na wizytę nie tylko osobiście lub telefonicznie w placówce, ale przez Internetowe Konto Pacjenta (pacjent.gov.pl) i aplikację mobilną mojeIKP,
- CeR docelowo zmniejszy liczbę nieodwołanych wizyt – pacjenci będą mogli łatwo i szybko odwołać wizytę lub zmienić jej termin,
- Placówkom, które prowadzą grafiki w postaci papierowej, pilotaż pomoże przejść na elektroniczną formę prowadzenia zapisów
Wdrożenie Centralnej e-Rejestracji to wyzwanie dla placówek medycznych, szczególnie dla tych, które nadal prowadzą grafiki w postaci papierowej. Czekają je duże zmiany organizacyjne w wewnętrznych procesach. Będą musiały usystematyzować dane i przygotować grafiki w formie elektronicznej. Cyfrowa rewolucja przyniesie jednak ogromne korzyści. Dane będą uporządkowane, czytelne, kompletne i łatwo dostępne dla personelu medycznego – przekonuje ministerstwo.
Etapy wdrożenia CeR
Pilotaż Centralnej e-Rejestracji
potrwa do 30 czerwca 2025 r.
- Pierwszy etap – nabór placówek do programu pilotażowego (po wejściu w życie zarządzenia prezesa NFZ)
- Drugi etap – udostępnienie pacjentom terminów wizyt w IKP przez placówki, które będą uczestniczyły w pilotażu.
Od 1 kwietnia 2025 r. do 31 października 2025 r. odbędzie się ewaluacja pilotażu.
Docelowo, w 2025 r. planowane jest wdrożenie obowiązku Centralnej e-Rejestracji na mocy ustawy.
Zaproszenie na webinary
Ministerstwo Zdrowia wszystkich
zainteresowanych do udziału w cyklicznych webinariach dotyczących Centralnej
e-Rejestracji, w czasie których zostaną przedstawione zasady funkcjonowania
CeR, zasady naboru do pilotażu i wsparcia technicznego placówek uczestniczących
w pilotażu.
Spotkania będą przeznaczone dla placówek, które realizują świadczenia kardiologiczne oraz mammografię i cytologię. NFZ będzie przesyłał linki podmiotom, które udzielają świadczeń objętych pilotażem.
Webinary będą odbywały się w każdy wtorek. Pierwszy jest zaplanowany na 20 sierpnia o godz. 14.00
Rozporządzenie ministra
zdrowia w sprawie programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej
rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej
opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych poniżej.