Psycholog w szkole tylko z odpowiednimi kwalifikacjami
Tagi: | Rzecznik Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak, psycholog szkolny, szkoła, dzieci, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kwalifikacje |
Ministerstwo Edukacji Narodowej podjęło prace nad przygotowaniem zmiany przepisów w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli w celu poszerzenia kręgu osób, które ukończą studia magisterskie na kierunku psychologia i posiadają przygotowanie do pracy z dziećmi i młodzieżą.
- Wobec informacji dotyczących braku odpowiednich kwalifikacji osób zatrudnianych w szkołach i przedszkolach na stanowiskach psychologów Monika Horna-Cieślak zwróciła się 15 października ubiegłego roku do Ministerstwa Edukacji Narodowej
- Poprosiła o pogłębioną analizę problemu oraz wskazanie, czy proces wydawania zgód na takie działania przez kuratorów jest monitorowany przez resort
- Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiedziało na wystąpienie RPD
– Ministerstwo Edukacji Narodowej zainicjowało i prowadzi działania, których celem jest poprawa jakości i dostępu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i uczniów – czytamy w odpowiedzi do RPD.
MEN wskazuje, że w zakresie zapewnienia dostępności do pomocy psychologiczno-pedagogicznej działania obejmowały w szczególności określenie w roku 2022 standardu zatrudniania nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach w przepisach prawa oświatowego.
Resort monitoruje także zatrudnienie nauczycieli specjalistów za pośrednictwem Systemu Informacji Oświatowej (SIO). Dodatkowo w Strefie Pracownika SIO powstał raport dla szkół i placówek oświatowych, kuratoriów oświaty oraz jednostek samorządu terytorialnego. W raporcie generowane są dane dotyczące bieżącej sytuacji zatrudniania nauczycieli specjalistów. Ponadto monitorowane jest zapotrzebowanie kadrowe szkół na podstawie ogłoszeń o wolnych miejscach pracy, udostępnianych na stronach kuratoriów oświaty.
Podnoszenie kompetencji psychologów
Równolegle do procesu monitorowania poziomu kwalifikacji zatrudnionych specjalistów MEN inicjuje prowadzenie projektów i działań szkoleniowych, których celem jest podnoszenie kompetencji nauczycieli specjalistów, w tym psychologów. Resort kieruje się przy tym zasadą upowszechniania praktyk o potwierdzonej skuteczności i opartych na naukowych teoriach (evidence-based practice).
Jak wskazuje MEN w piśmie do RPD, istotnym wsparciem merytorycznym dla nauczycieli specjalistów, w tym psychologów, są wdrażane do praktyki edukacyjnej specjalistyczne centra wspierające edukację włączającą (SCWEW). Działania SCWEW dotyczą poprawy dostępności usług edukacyjnych w szkołach ogólnodostępnych dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Obejmują także wsparciem kadrę przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, bazując na specjalistycznych zasobach kadry przedszkoli i szkół specjalnych.
W celu zapewnienia wysokiej jakości edukacji ministerstwo podjęło prace nad przygotowaniem zmiany przepisów w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli w celu poszerzenia kręgu osób, które ukończą studia magisterskie na kierunku psychologia i posiadają przygotowanie do pracy z dziećmi i młodzieżą, a tym samym mogłyby zostać zatrudnione na stanowisku nauczyciela psychologa.
Zmiany w celu pedagogicznego przygotowania psychologów
W porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego zaproponowane zostaną również zmiany rozporządzenia w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Zmiany ukierunkowane będą na opisanie wymagań dotyczących przygotowania pedagogicznego psychologów. Ich wprowadzenie umożliwi uznanie kwalifikacji do pracy w oświacie szerszej grupie absolwentów studiów psychologicznych przy zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia.
Przeczytaj także: „Szkolny psycholog poszukiwany”.