RPP powołał zespół ds. zdarzeń niepożądanych
Tagi: | Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Chmielowiec, zdarzenia niepożądane, zespół, Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, podmioty lecznicze |
Do zadań zespołu należy przygotowanie propozycji klasyfikacji zdarzeń niepożądanych, analiza i ocena stanu obecnego raportowania i monitorowania zdarzeń niepożądanych w Polsce. Zespół zajmie się również opracowaniem dobrych praktyk dla podmiotów leczniczych w tym zakresie.
Nowe zadania w obszarze bezpieczeństwa pacjenta nałożyła na Rzecznika Praw Pacjenta nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta w 2023 r. Zgodnie z jej przepisami do zadań Rzecznika Praw Pacjenta należy m.in. zbieranie informacji o zdarzeniach niepożądanych oraz opracowywanie na ich podstawie rekomendacji, analiz i raportów.
Do współpracy w ramach zespołu ds. zdarzeń niepożądanych zaproszonych zostało kilkunastu ekspertów, wśród nich – przedstawiciel Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, osoby odpowiedzialne za kwestie zdarzeń niepożądanych w podmiotach leczniczych (dyrektorzy, pełnomocnicy do spraw jakości), a także przedstawiciel podmiotu zajmującego się ubezpieczeniem podmiotów leczniczych.
- Dbanie o bezpieczeństwo pacjenta jest jednym z kluczowych wyzwań ochrony zdrowia i najważniejszych celów kierowanego przeze mnie urzędu – powiedział Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec dodając, że po wdrożeniu Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych przyszedł czas na uporządkowanie kwestii związanych ze zdarzeniami niepożądanymi.
Jak pokazują dane publikowane w Polsce i na świecie, a także zgłoszenia kierowane do mnie przez pacjentów, jest to obszar, w którym mamy wiele do zrobienia.
Przedmiotem rozmów, podczas pierwszego spotkania zespołu, które odbyło się 13 sierpnia, był obecny stan bezpieczeństwa pacjenta w Polsce. Określono też stojące przed zespołem wyzwania oraz harmonogram prac.