123RF

Sieć się spruła

Udostępnij:

Szykują się zmiany w szpitalnictwie – koncentracja świadczeń i profilowanie szpitali. To już jest pewne, podobnie jak to, że system podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, tzw. sieć szpitali, nie dał oczekiwanych rezultatów. Nie poprawiły się dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej i racjonalizacja kosztów, więc będzie nadzór.

  • Rządzący uznali, że powstały w 2017 r. system podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, tzw. sieć szpitali, spowodował więcej złego niż dobrego
  • Wyodrębnianie w sieci sześciu poziomów zabezpieczenia szpitalnego odbywało się na skomplikowanych i mało przejrzystych zasadach
  • Nie poprawił się dostęp do świadczeń ani nie zracjonalizowano kosztów
  • Zapowiedziano nowości

11 czerwca w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych z pieniędzy publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej – podano też, że termin przyjęcia dokumentu jest planowany na trzeci kwartał 2024 r., a odpowiedzialna za zmiany będzie wiceminister zdrowia Katarzyna Kacperczyk.

– Celem wprowadzanych zmian jest osiągnięcie korzyści dla pacjenta poprzez dopasowanie systemu lecznictwa szpitalnego do struktury demograficznej i rzeczywistych potrzeb zdrowotnych ludności. Ma to być osiągnięte między innymi przez koncentrację świadczeń i profilowanie szpitali – poinformowano, zaznaczając, że konieczna jest konsolidacja zasobów oraz racjonalizacja kosztów podmiotów leczniczych w sytuacji, gdy występuje nakładanie się lub nieefektywne rozproszenie potencjału kadrowego i infrastrukturalnego w stosunku do zidentyfikowanych potrzeb zdrowotnych na danym terenie i większy nadzór podmiotów tworzących nad programami restrukturyzacyjnymi.

Sieć się spruła
– Przeprowadzona w 2017 r. reforma systemu zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w szpitalach nie przyniosła oczekiwanych rezultatów. Nie przyczyniła się do poprawy dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, koncentracji tych świadczeń, racjonalizacji kosztów podmiotów leczniczych i wydatków płatnika, czyli Narodowego Funduszu Zdrowia, a wyodrębnianie we wprowadzonym systemie podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej sześciu poziomów zabezpieczenia szpitalnego oparto na skomplikowanych i mało przejrzystych kryteriach, nie wnoszących istotnej wartości dodanej – wyjaśniono.

Co jeszcze skrytykowano? Między innymi:

  • nieefektywne wykorzystanie zasobów kadrowych i sprzętowo-infrastrukturalnych,
  • nieuzasadnione faktycznymi potrzebami utrzymywanie przez część podmiotów szpitalnych podwyższonej gotowości w trybie pełnej hospitalizacji, co generuje nadmiarowe koszty działalności podmiotów szpitalnych,
  • dublowanie oferowanych świadczeń i utrzymywanie w części podmiotów wykwalifikowanego personelu medycznego w ramach podwyższonej gotowości.

Rządzący zaproponowali reformę struktury i zasad kwalifikacji do sieci szpitali, a także rozwiązania umożliwiające konsolidację podmiotów leczniczych i wzmocnienie nadzoru organów tworzących nad przygotowywaniem i realizacją programów restrukturyzacyjnych.

– Uporządkowanie struktury świadczeniodawców oraz wprowadzenie mechanizmów stymulujących integrację i koordynację świadczeń szpitalnych powinno się przyczynić do ograniczenia dublowania świadczeń i likwidacji utrzymywania w części szpitali wykwalifikowanego personelu medycznego – oceniono.

W projekcie zapisano też możliwość tworzenia i prowadzenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej przez związki jednostek samorządu terytorialnego jako podmioty tworzące. Dzięki temu rozwiązaniu będą one mogły łączyć samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, przez co będą mogły powstać bardziej efektywne, większe podmioty lecznicze.

Ponadto projekt wprowadza szczegółowe regulacje dotyczące tworzenia i zatwierdzania programów naprawczych tworzonych przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, w których wystąpiła strata netto. W proponowanych przepisach założono, że sporządzenie programu poprzedzają analizy efektywności funkcjonowania i zarządzania, ekonomiczne, jakościowe, operacyjne, działalności leczniczej oraz działalności poszczególnych komórek organizacyjnych.

Kiedy?
Zmiany proponowane w zakresie zasad kwalifikacji do tzw. sieci szpitali nie będą miały wpływu na funkcjonowanie w systemie placówek, których okres kwalifikacji kończy się 30 czerwca 2027 r.

Co poza tym?

Udostępniamy informacje o projekcie w całości.



Przeczytaj także: „Dostosujmy szpitalnictwo do potrzeb – bez konkursów”.

Menedzer Zdrowia linkedin

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.