Startuje kolejna edycja kampanii „Jak żyć z cukrzycą”

Udostępnij:
Z okazji Światowego Dnia Cukrzycy 14 listopada w dzienniku Rzeczpospolita oraz na www.jakzyczcukrzyca.pl startuje dziewiąta edycja kampanii Jak żyć z cukrzycą. Już od pięciu lat staramy się edukować, przyczyniać do zmian w systemie zdrowia i być cennym źródłem informacji na temat cukrzycy.
W obecnej edycji poruszamy m.in. tak istotne kwestie jak: hipoglikemia, indywidualizacja leczenia cukrzycy, wirusowe zapalenie wątroby typu B u diabetyków. Oprócz wybitnych specjalistów w dziedzinie diabetologii, swojego głosu udziela również Dorota Kośmicka – Gacke – producentka najpopularniejszych polskich seriali takich jak: rodzinka.pl, Kasia i Tomek, która opowiada o swoim codziennym życiu z cukrzycą.
Cukrzyca stanowi bardzo poważny problem zdrowotny. Choroba ta zagraża wszystkim krajom świata i obecnie dotyka niemal 400 milionów ludzi, a w 2014 roku z powodu cukrzycy umrze prawie 5 milionów osób. W skali świata oznacza to nakłady rzędu 612 miliardów dolarów na służbę zdrowia. Zdrowy tryb życia może zapobiec lub opóźnić rozwój choroby u 70 proc. pacjentów z cukrzyca typu 2 – mówi Sir Michael Hirst, Prezydent Międzynarodowej Federacji Diabetologicznej. Pomimo tak niepokojących statystyk, istnieje szereg prostych, lecz skutecznych sposobów, jak chociażby jedzenie zdrowych śniadań. Tegoroczne obchody Światowego Dnia Walki z Cukrzyca maja na celu podkreślenie znaczenia zdrowego odżywiania w leczeniu i zapobieganiu cukrzycy.

W obecnej edycji kampanii informujemy jak można zmniejszyć ryzyko hipoglikemii, która jest jednym z możliwych efektów niepożądanych insulinoterapii. Pacjenci, którzy choć raz doświadczyli epizodu hipoglikemii, boją się powtórzenia takiej sytuacji. Przeprowadzono badania wśród pacjentów z cukrzycą pytając o ich zachowania po epizodzie hipoglikemii. Ponad 60 proc. pacjentów z cukrzycą typu 1 i ponad 80 proc. w przypadku cukrzycy typu 2, deklarowało lęk przed kolejnym epizodem ponadto większość z nich zmniejszała dawki insuliny, aby uniknąć kolejnych hipoglikemii – zaznacza prof. Janusz Gumprecht. Trudno jednoznacznie określić, jak często będzie występować hipoglikemia u konkretnego pacjenta. Zależy to od bardzo wielu czynników, jednak opierając się na wynikach różnych badań można oszacować, że generalnie przypadki ciężkich hipoglikemii podczas insulinoterapii to średnio 1 epizod na rok.

Cukrzyca to schorzenie przewlekłe, które znacząco zmienia życie chorego. Edukacja jest fundamentem współpracy z pacjentem diabetologicznym i jego rodziną. Pacjent wyedukowany, to pacjent świadomy swojej choroby oraz zagrożeń, które ze sobą niesie – mówi Beata Stepanow, Prezes Stowarzyszenia Edukacji Diabetologicznej. Wydzielenie świadczenia edukacyjnego jako odrębnej procedury dla pacjentów pierwszorazowych, realizowanego przez edukatora do spraw diabetologii jest jednym z trzech postulatów zgłoszonych przez pacjentów diabetologicznych do Ministerstwa Zdrowia obok wprowadzenia karty pacjenta z cukrzycą oraz wprowadzenia standardu opieki nad pacjentem w zależności od stopnia zaawansowania choroby i indywidualnych cech pacjenta. Karta pacjenta zapewnia przejrzystość informacji medycznej. Dla lekarza taka karta jest encyklopedia choroby – specjalista wie dzięki niej wszystko: na jakim etapie leczenia jest pacjent, jakie ma powikłania, jakie przeszedł choroby. Potrzebujemy również dostępu do nowoczesnych terapii, które nie są refundowane - mówi Dariusz Gnatowski, znany aktor i założyciel Fundacji Wstańmy Razem! Aktywna Rehabilitacja, który od wielu lat choruje na cukrzycę. Wierzę, że przy dobrej woli wiele można zdziałać, nawet w ramach tych samych funduszy, które teraz są przeznaczone na leczenie pacjentów diabetologicznych – dodaje.

Prof. Leszek Czupryniak, Prezes Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego zaznacza, iż mimo ogromnego postępu w zakresie leczenia farmakologicznego cukrzycy, polski diabetyk bardzo rzadko korzysta z owoców nauki w diabetologii. Decyzją osób nadzorujących polski system ochrony zdrowia większość leków przeciwcukrzycowych dostępnych w naszym kraju jest nierefundowana. Taka jest rzeczywistość diabetologiczna w Polsce AD 2014. Nie tracimy wiary w przyszłość – zwłaszcza w Światowym Dniu Cukrzycy – podsumowuje.

Więcej w dzienniku Rzeczpospolita oraz na www.jakzyczcukrzyca.pl

Informacje o kampanii: "Jak żyć z cukrzycą" ukazuje się cyklicznie od 2009 roku w maju i listopadzie. Celem kampanii jest zwiększenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat jedynej choroby niezakaźnej uznanej przez WHO za epidemię.
Partnerzy kampanii: Międzynarodowa Federacja Diabetologiczna, Polskie Towarzystwo Diabetologiczne, Koalicja na Rzecz Walki z Cukrzycą, Polska Federacja Edukacji w Diabetologii, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pomocy Dzieciom i Młodzieży Chorym na Cukrzycę, Bioton.

Partnerzy medialni: mojacukrzyca.org, wydawnictwo Termedia.

Informacja: Damian Sobczyk, mediaplanet
Damian Sobczyk

PROJECT MANAGER
P: +48 22 401 75 29
M: +48 786 115 333
F: +48 22 412 01 93
E: damian.sobczyk@mediaplanet.com
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.