
Szpitale powiatowe czekają na 6,6 mld zł z NFZ
– Do końca lutego ma zostać podana informacja, w jaki sposób i kiedy NFZ zapłaci szpitalom powiatowym za świadczenia wykonane w 2024 r. – przekazał 21 lutego prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych Waldemar Malinowski po spotkaniu w Ministerstwie Zdrowia.
Po burzy przychodzi spokój?
– To było najbardziej burzliwe spotkanie w historii naszych negocjacji – przyznał Waldemar Malinowski po wyjściu z resortu zdrowia, gdzie o finansowym zamknięciu 2024 r. rozmawiał z ministrą zdrowia Izabelą Leszczyną, jej zastępcą Jerzym Szafranowiczem, prezesem Narodowego Funduszu Zdrowia Filipem Nowakiem oraz jego zastępcą Jakubem Szulcem i prezesem Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji Danielem Rutkowskim.
Przedstawiciele szpitali powiatowych przyszli na rozmowy do ministerstwa w sytuacji, gdy część z tych placówek nie otrzymało wciąż pełnych kwot z NFZ za nadwykonania świadczeń nielimitowanych za trzeci kwartał 2024 r. oraz za świadczenia wykonane ponad limit i programy lekowe.
– Wszystkie te świadczenia zostały wykonane, a szpitale poniosły koszy i oczekują zapłaty za wykonaną pracę - zastrzegł prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych.
– Jesteśmy o krok od zapaści, szpitalom powiatowym grozi utrata płynności finansowej. Dostajemy sygnały od dyrektorów, że z powodu braku środków łamią się im łańcuchy dostaw m.in. leków i sprzętu; mają też problemy z regulowaniem ZUS, a niektórzy również z wypłatą wynagrodzeń – dodał prezes OZPSP. Szpitale czekają w sumie na 6,6 mld zł od NFZ za 2024 r.
2 mld do końca marca
Podczas piątkowego spotkania ustalono, że ponad 2 mld zł za wykonane przez szpitale powiatowe świadczenia nielimitowane oraz programy lekowe zostaną zapłacone do końca marca.
– W przypadku pozostałych świadczeń wykonanych a niezapłaconych, pani minister zobowiązała podwładnych do przedstawiania nam propozycji do końca przyszłego tygodnia w jaki sposób te świadczenia zostaną uregulowane – przekazał Malinowski.
Wyjaśnił, że chodzi tu o 4 mld zł za świadczenia wykonane ponad limity przez szpitale w ub. roku oraz 600 mln zł za świadczenia wykonane ponad ryczałt.
– Po otrzymaniu tych propozycji rozliczeń podejmiemy decyzję, co dalej – dodał szef OZPSP.
Przedstawiciele szpitali podkreślali w rozmowie z urzędnikami, że stabilność finansowania lecznictwa jest niezbędna również ze względu na trudną sytuację międzynarodową związaną z wojną w Ukrainie.
– Nawiązaliśmy do niedawnej zapowiedzi ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza, który mówił o konieczności zbudowania w Polsce zaplecza medycznego dla potencjalnego zagrożenia. Placówki powiatowe funkcjonują w systemie obronności państwa i każdy w razie konieczności ma obowiązek między innymi utworzenia dodatkowego szpitala polowego z łóżkami i sprzętem z rezerw strategicznych. Podkreśliliśmy to, ponieważ nie możemy w tak trudnym momencie funkcjonować na krawędzi płynności finansowej – przekazał Waldemar Malinowski.
Fatalne perspektywy
19 lutego Instytut Finansów Publicznych i Federacja Przedsiębiorców Polskich zaprezentowały raport, z którego wynika, że plany finansowe NFZ nie są dostosowywane do realnych i możliwych do przewidzenia wydatków. Eksperci obliczyli, że w 2024 r. roku luka finansowa w planie NFZ przekroczyła 30 mld zł, a w kolejnych latach będzie się zwiększać.
Jednocześnie Fundusz będzie miał coraz mniejsze możliwości doraźnego zwiększenia swojego budżetu od 2026 r. Wynika to z faktu, że uchwalona pod koniec ubiegłego roku ustawa o Radzie Fiskalnej zakłada objęcie Narodowego Funduszu Zdrowia nieprzekraczalnym limitem stabilizującej reguły wydatkowej.
Luka finansowa w planie finansowym NFZ nie będzie mogła prowadzić do destabilizacji finansów publicznych. W praktyce oznacza to, że jeżeli rząd będzie chciał skierować dodatkowe pieniądze na ochronę zdrowia z budżetu państwa, to o taką samą kwotę powinien oszczędzić w innych dziedzinach finansowanych ze środków publicznych lub wprowadzić działania trwale zwiększające dochody sektora finansów publicznych z podatków i składek.
Przepis ten wchodzi w życie od 1 stycznia 2026 r. i będzie zastosowany do przygotowania reguły wydatkowej i planu NFZ na 2027 r.