
Edukacja zdrowotna – opublikowano rozporządzenia
Tagi: | edukacja zdrowotna, dbałość o zdrowie, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie, zdrowie, seksualne, zdrowie środowiskowe |
Od 1 września w szkołach będzie nieobowiązkowa edukacja zdrowotna, która zastąpi wychowanie do życia w rodzinie, a także obowiązkowa edukacja obywatelska – zamiast przedmiotu historia i teraźniejszość. 26 marca w Dzienniku Ustaw opublikowano ich podstawy programowe.
W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizacje dwóch rozporządzeń: ws. podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły pierwszej stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, a także w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły drugiego stopnia.
Rozporządzenia określają, czego uczniowie będą się uczyć na nowych przedmiotach.
Edukacji obywatelskiej będą się uczyć uczniowie w klasach pierwszej i drugiej liceum ogólnokształcącego, klasach od drugiej do czwartej technikum i w klasach drugiej i trzeciej branżowej szkoły pierwszego stopnia. Jak wskazano w nowelizacji, głównym celem podstawy programowej tego przedmiotu jest przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym.
Edukacja zdrowotna będzie nauczana w szkołach podstawowych w klasach od czwartej do ósmej i w szkołach ponadpodstawowych – w liceum ogólnokształcącym, technikum oraz branżowej szkole pierwszego stopnia.
Głównym celem podstawy programowej jest rozwijanie zaawansowanych kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie, z uwzględnieniem samodzielności w podejmowaniu świadomych decyzji zdrowotnych oraz odpowiedzialności za zdrowie własne i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi oraz sytuacją geopolityczną.
Jak podkreślono, uczniowie uczą się, jak kształtować swój potencjał zdrowotny i kulturę zdrowotną oraz jak budować bezpieczeństwo zdrowotne, dzięki czemu stają się aktywnymi uczestnikami procesów prozdrowotnych w społeczeństwie.
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności ujęte zostały w jedenastu działach tematycznych:
- wartości i postawy,
- zdrowie fizyczne,
- aktywność fizyczna,
- odżywianie,
- zdrowie psychiczne,
- zdrowie społeczne,
- dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych),
- zdrowie seksualne,
- zdrowie środowiskowe,
- internet i profilaktyka uzależnień,
- system ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych).
Przepisy zaczną odpowiadać od 1 września 2025 r.
Rozporządzenia w całości poniżej.
Przeczytaj także: „Sonda – czy edukacja zdrowotna deprawuje?”.