Jak radzić sobie z konkurencją dr Google'a?
Autor: Andrzej Kordas
Data: 22.05.2015
Źródło: http://medicaleconomics.modernmedicine.com/medical-economics/news/dealing-dr-google-why-communication-key?page=full
Dobra komunikacja na linii lekarz-pacjent powinna być podstawą tej relacji
Dobra komunikacja jest kluczem w rozwiązywaniu konfliktów, jakie mogą wypływać ze zderzenia opartych na wiadomościach z Internetu poglądów pacjenta na leczenie oraz jego lekarza prowadzącego. To główne przesłanie artykułu opublikowanego na stronach Medical Economics.
Autorzy tego artykułu zwracają uwagę na coraz częstszy fakt szukania przez pacjentów informacji dotyczących swoich (czasem tylko podejrzewanych) chorób i ich leczenia w zasobach internetowych. Okazuje się, około 1/3 dorosłych Amerykanów szuka porad medycznych w Internecie. Znalezione tam informacje prowadzą do zgłoszenia się do lekarza ok. 40% z nich. Z tej grupy zaś kolejne 40% otrzymuje diagnozę potwierdzającą własne przypuszczenia.
Według autorów artykułu, lekarze postawieni w sytuacji konfrontacji własnej wiedzy z wiedzą internetową powinni wykazywać się dużą delikatnością i z uwagą wysłuchiwać pacjentów. Wyniki ostatnio publikowanych wskazują, że właśnie zdolności uważnego wysłuchania jest głównym czynnikiem warunkującym ocenę lekarza przez pacjenta. Jednocześnie lekarze powinni wyjaśniać obawy chorych i prostować mylne poglądy na medyczne zagadnienia. Z drugiej jednak strony, wyszukiwanie medycznych informacji online wiąże się także coraz szerzej promowanym trendem podkreślającym konieczność zaangażowania pacjenta w proponowane leczenie. Nawet jednak po wyszukaniu potrzebnych wiadomości w Internecie, pacjenci potrzebują przewodników, którzy wyjaśniliby im znaczenie znalezionych informacji oraz skierowali do odpowiednich źródeł wiedzy. W przypadku nalegania pacjenta na wykonanie określonych badań ważne powinno być poznanie motywacji jego dążeń, natomiast w sytuacji niechęci do wykonania badań, ważne jest uszanowanie autonomii pacjenta. Na koniec warto zauważyć też, że szukanie wiedzy w Internecie, pozwala pacjentom oswoić się ze swoimi dolegliwościami i w efekcie pomaga lepiej opowiedzieć o nich lekarzowi.
Problem przedstawiony w tym artykule rzeczywiście jest coraz bardziej powszechny. Warto zauważyć przy tym jednak, że poza dobrą wolą i cierpliwością lekarza, ważny jest także szacunek pacjenta i jego otwartość na wiedzę przekazaną przez personel medyczny.
Autorzy tego artykułu zwracają uwagę na coraz częstszy fakt szukania przez pacjentów informacji dotyczących swoich (czasem tylko podejrzewanych) chorób i ich leczenia w zasobach internetowych. Okazuje się, około 1/3 dorosłych Amerykanów szuka porad medycznych w Internecie. Znalezione tam informacje prowadzą do zgłoszenia się do lekarza ok. 40% z nich. Z tej grupy zaś kolejne 40% otrzymuje diagnozę potwierdzającą własne przypuszczenia.
Według autorów artykułu, lekarze postawieni w sytuacji konfrontacji własnej wiedzy z wiedzą internetową powinni wykazywać się dużą delikatnością i z uwagą wysłuchiwać pacjentów. Wyniki ostatnio publikowanych wskazują, że właśnie zdolności uważnego wysłuchania jest głównym czynnikiem warunkującym ocenę lekarza przez pacjenta. Jednocześnie lekarze powinni wyjaśniać obawy chorych i prostować mylne poglądy na medyczne zagadnienia. Z drugiej jednak strony, wyszukiwanie medycznych informacji online wiąże się także coraz szerzej promowanym trendem podkreślającym konieczność zaangażowania pacjenta w proponowane leczenie. Nawet jednak po wyszukaniu potrzebnych wiadomości w Internecie, pacjenci potrzebują przewodników, którzy wyjaśniliby im znaczenie znalezionych informacji oraz skierowali do odpowiednich źródeł wiedzy. W przypadku nalegania pacjenta na wykonanie określonych badań ważne powinno być poznanie motywacji jego dążeń, natomiast w sytuacji niechęci do wykonania badań, ważne jest uszanowanie autonomii pacjenta. Na koniec warto zauważyć też, że szukanie wiedzy w Internecie, pozwala pacjentom oswoić się ze swoimi dolegliwościami i w efekcie pomaga lepiej opowiedzieć o nich lekarzowi.
Problem przedstawiony w tym artykule rzeczywiście jest coraz bardziej powszechny. Warto zauważyć przy tym jednak, że poza dobrą wolą i cierpliwością lekarza, ważny jest także szacunek pacjenta i jego otwartość na wiedzę przekazaną przez personel medyczny.