123RF
Jakość snu a ciśnienie tętnicze u osób zamieszkujących okolice lotnisk
Redaktor: Iwona Konarska
Data: 20.04.2021
Źródło: doi:10.20452/pamw.15716
Działy:
Aktualności w Lekarz POZ
Aktualności
Zaburzenia snu prowadzą prawdopodobnie do zwiększenia napięcia układu adrenergicznego, który sprzyja występowaniu podwyższonego ciśnienia tętniczego.
Na łamach Polskich Archiwów Medycyny Wewnętrznej okazało się interesujące polskie badanie przekrojowe dotyczące jakości snu i ciśnienia tętniczego u osób zamieszkujących okolice lotnisk.
Do badania zakwalifikowane osoby z normotensją i wydzielono dwie grupy: 48 osób eksponowanych na nocny hałas wywoływany samolotami i helikopterami oraz 50 osób, które nie były eksponowane na nocne hałasy wywoływane maszynami. Wśród osób badanych oceniono występowania objawów bezsenności wykorzystując Ateńską Skalę Bezsenności oraz u wszystkich osób wykonano 24-godzinny ambulatoryjny pomiar ciśnienia tętniczego.
Osoby śpiące w okolicach lotnisk miały wyższą punktację w Ateńskiej Skali Bezsenności w porównaniu z grupą kontrolną (4,3 vs. 2,3; p=0,01) oraz miały zwiększone ryzyko występowania bezsenności (OR=2,62; p=0,046). Ponadto, osoby eksponowane miało średnią wyższe wartości rozkurczowego ciśnienia tętniczego w nocy w porównaniu z grupą nieeksponowaną na nocny hałas (65 mmHg vs. 62 mmHg; p=0,03). Osoby śpiące w okolicach lotnisk, które cierpiały z powodu bezsenności miały wyższe 24-godzinne skurczowe ciśnienie tętnicze (122 mmHg vs. 115 mmHg; p=0,03) oraz nocne skurczowe ciśnienie tętnicze (112 mmHg vs. 104 mmHg; p=0,02) w porównaniu z osobami bez stwierdzonej bezsenności.
Badanie wskazuje, że zamieszkiwanie okolic narażonych na hałas wywoływany z samolotami lub helikopterami może prowadzić do zaburzeń snu, a w wyniku tego do podwyższenia wartości ciśnienia tętniczego. Zaburzenia snu prowadzą prawdopodobnie do zwiększenia napięcia układu adrenergicznego, który sprzyja występowaniu podwyższonego ciśnienia tętniczego.
OR – Odds Ratio (pl. iloraz szans)
Opracował: lek. med. Mikołaj Kamiński
Do badania zakwalifikowane osoby z normotensją i wydzielono dwie grupy: 48 osób eksponowanych na nocny hałas wywoływany samolotami i helikopterami oraz 50 osób, które nie były eksponowane na nocne hałasy wywoływane maszynami. Wśród osób badanych oceniono występowania objawów bezsenności wykorzystując Ateńską Skalę Bezsenności oraz u wszystkich osób wykonano 24-godzinny ambulatoryjny pomiar ciśnienia tętniczego.
Osoby śpiące w okolicach lotnisk miały wyższą punktację w Ateńskiej Skali Bezsenności w porównaniu z grupą kontrolną (4,3 vs. 2,3; p=0,01) oraz miały zwiększone ryzyko występowania bezsenności (OR=2,62; p=0,046). Ponadto, osoby eksponowane miało średnią wyższe wartości rozkurczowego ciśnienia tętniczego w nocy w porównaniu z grupą nieeksponowaną na nocny hałas (65 mmHg vs. 62 mmHg; p=0,03). Osoby śpiące w okolicach lotnisk, które cierpiały z powodu bezsenności miały wyższe 24-godzinne skurczowe ciśnienie tętnicze (122 mmHg vs. 115 mmHg; p=0,03) oraz nocne skurczowe ciśnienie tętnicze (112 mmHg vs. 104 mmHg; p=0,02) w porównaniu z osobami bez stwierdzonej bezsenności.
Badanie wskazuje, że zamieszkiwanie okolic narażonych na hałas wywoływany z samolotami lub helikopterami może prowadzić do zaburzeń snu, a w wyniku tego do podwyższenia wartości ciśnienia tętniczego. Zaburzenia snu prowadzą prawdopodobnie do zwiększenia napięcia układu adrenergicznego, który sprzyja występowaniu podwyższonego ciśnienia tętniczego.
OR – Odds Ratio (pl. iloraz szans)
Opracował: lek. med. Mikołaj Kamiński