123RF
Prawie 2 mld zł na wsparcie specjalistów w szkołach
Redaktor: Iwona Konarska
Data: 20.12.2022
Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki
Działy:
Aktualności w Lekarz POZ
Aktualności
Tagi: | MEiN, Marzena Machałek, szkoły, specjaliści, psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny, fundusze |
W 2023 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczy dodatkowe fundusze na zatrudnienie psychologów w szkołach.
W tym roku Ministerstwo Edukacji i Nauki asygnowało 520 mln zł na pierwszy etap standaryzacji zatrudnienia psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych w szkołach ogólnodostępnych.
W roku 2023 będzie to dokładnie 1,87 mld zł. Wzrośnie też subwencja oświatowa i w przyszłym roku wyniesie ona 64,4 mld zł, z czego ponad 13 mld zł zostanie przeznaczonych na kształcenie uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
Sekretarz stanu w MEiN Marzena Machałek wskazała, że coraz większa liczba uczniów potrzebuje pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jej zdaniem odpowiedzią na te wyzwania jest m.in. zwiększająca się liczba specjalistów w szkołach, utworzenie nowego stanowiska pedagoga specjalnego, nowe kierunki studiów podyplomowych czy zwiększenie nakładów finansowych na pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Wiceminister Machałek przypominała jednocześnie, że większość dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczy się w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych, co wymaga odpowiedniego podejścia oraz całościowego systemu wsparcia.
Od 1 marca 2022 r. publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego przeprowadzają zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło na ten cel w 2022 r. 180 mln zł.
Wsparcie obejmuje organizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w tym zakresie.
Zajęcia są prowadzone przez psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych. W zależności od potrzeb uczniów mogą być prowadzone również przez innych specjalistów.
Ministerstwo szacuje, że dzięki wprowadzonym zmianom możliwe będzie zwiększenie liczby specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych:
• od 1 września 2022 r. do 31 sierpnia 2024 r. – z 22 tys. do 38 tys.,
• od 1 września 2024 r. – do 51 tys.
Zakłada się, że dzięki wprowadzonym przepisom liczba etatów nauczycieli specjalistów wzrośnie w 2024 r. o 143 proc. Wymiar zatrudnienia nauczycieli specjalistów będzie uzależniony od liczby dzieci w przedszkolu, szkole lub zespole szkół.
Opracowanie: INK
W roku 2023 będzie to dokładnie 1,87 mld zł. Wzrośnie też subwencja oświatowa i w przyszłym roku wyniesie ona 64,4 mld zł, z czego ponad 13 mld zł zostanie przeznaczonych na kształcenie uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
Sekretarz stanu w MEiN Marzena Machałek wskazała, że coraz większa liczba uczniów potrzebuje pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jej zdaniem odpowiedzią na te wyzwania jest m.in. zwiększająca się liczba specjalistów w szkołach, utworzenie nowego stanowiska pedagoga specjalnego, nowe kierunki studiów podyplomowych czy zwiększenie nakładów finansowych na pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Wiceminister Machałek przypominała jednocześnie, że większość dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczy się w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych, co wymaga odpowiedniego podejścia oraz całościowego systemu wsparcia.
Od 1 marca 2022 r. publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego przeprowadzają zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło na ten cel w 2022 r. 180 mln zł.
Wsparcie obejmuje organizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w tym zakresie.
Zajęcia są prowadzone przez psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych. W zależności od potrzeb uczniów mogą być prowadzone również przez innych specjalistów.
Ministerstwo szacuje, że dzięki wprowadzonym zmianom możliwe będzie zwiększenie liczby specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych:
• od 1 września 2022 r. do 31 sierpnia 2024 r. – z 22 tys. do 38 tys.,
• od 1 września 2024 r. – do 51 tys.
Zakłada się, że dzięki wprowadzonym przepisom liczba etatów nauczycieli specjalistów wzrośnie w 2024 r. o 143 proc. Wymiar zatrudnienia nauczycieli specjalistów będzie uzależniony od liczby dzieci w przedszkolu, szkole lub zespole szkół.
Opracowanie: INK