123RF
Sprawdzono poziom satysfakcji pacjentów – ocena lepsza od stereotypów
Redaktor: Iwona Konarska
Data: 24.10.2023
Źródło: Katarzyna Lechowicz-Dyl/PAP
Działy:
Aktualności w Lekarz POZ
Aktualności
Tagi: | Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, ankiety satysfakcji pacjentów, satysfakcja pacjentów, Agnieszka Pietraszewska-Macheta |
Więcej niż 80 proc. pacjentów odczuwa poprawę stanu zdrowia po hospitalizacji, przeszło 75 proc. nie ma uwag do warunków panujących w szpitalu, a 84 proc. zarekomendowałoby placówkę, w której się leczyli, innym pacjentom. Takie wnioski płyną z tegorocznych ankiet satysfakcji pacjentów, które z ponad 170 szpitali zebrało Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Rok 2023 to drugi pełny rok, w którym zbierane są dane dotyczące doświadczeń pacjentów z pobytu w szpitalu, czyli mówiąc prościej – satysfakcji pacjentów z opieki szpitalnej w Polsce. Usługę jej badania za darmo udostępnia szpitalom Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w ramach projektu Pasat Open.
CMJ przekazało, że placówka, która zdecyduje się wziąć udział w projekcie, uzyskuje dostęp do anonimowych ankiet z prawie 30 różnymi pytaniami, które wypełniają pacjenci kończący hospitalizację.
Analizę ankiet przeprowadza CMJ, a dane zbiorcze przekazuje zwrotnie do szpitala. Szpital ma też możliwość przeprowadzenia samodzielnej analizy, opierając się na oprogramowaniu udostępnionym przez centrum. Ocenianych jest 16 różnych wskaźników – od poczucia bezpieczeństwa w szpitalu, przez sposób komunikacji personelu, samopoczucie pacjenta, opiekę lekarską i pielęgniarską, sposób ordynacji leków, po warunki żywienia i ogólne warunki pobytu. Wyniki badania satysfakcji pacjentów mają w założeniu pomóc doskonalić jakość opieki szpitalnej.
Przez trzy kwartały tego roku do CMJ wpłynęło ponad 90 tys. anonimowych ankiet z ponad 170 szpitali z całego kraju. Najczęściej na badanie satysfakcji wśród swoich pacjentów decydowały się szpitale z Mazowsza, Małopolski, Lubelszczyzny, Śląska i Pomorza, najrzadziej z województwa świętokrzyskiego i lubuskiego. W badaniu satysfakcji wśród swoich pacjentów uczestniczyły zarówno szpitale publiczne, jak i niepubliczne, wojewódzkie, powiatowe, miejskie i kliniczne.
Jednym z najważniejszych wskaźników satysfakcji jest poczucie bezpieczeństwa w szpitalu, które wyraziło aż 90 proc. ankietowanych. Nieco ponad 80 proc. badanych uważa, że ich stan zdrowia dzięki pobytowi w szpitalu się poprawił. Bardzo duża grupa pacjentów – więcej niż 89 proc. – pozytywnie ocenia sposób przekazywania przez personel medyczny informacji o ich stanie zdrowia.
Z opieki lekarskiej zadowolonych jest 86 proc. uczestników ankiety, z pielęgniarskiej – 88 proc., a fizjoterapeutycznej – 87 proc. Ponad 75 proc. badanych nie ma uwag do ogólnych warunków pobytu w szpitalu, a 68 proc. do serwowanego w szpitalu pożywienia. Tylko 25 proc. osób odczuwało przygnębienie w związku z hospitalizacją. Ostatecznie 84 proc. pacjentów zarekomendowałoby placówkę, w której przebywali, innym pacjentom.
Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia szacuje, że do końca tego roku udział w ankiecie weźmie w sumie ok. 120 tys. pacjentów. CMJ zwraca uwagę, że ważne jednak, by do badania Pasat Open zgłaszały się placówki z tych województw, z których dotychczas jest najmniej uczestników badania, co da większą reprezentatywność wyników.
– Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że za wcześnie mówić o pełnej reprezentatywności zbieranych przez nas danych, ale zwracam uwagę na fakt, że jest to jedyne tego typu badanie satysfakcji, które oparte jest na tak dużej próbie pacjentów i placówek z całego kraju. O pewne wstępne wnioski dla całego systemu ochrony zdrowia można się więc pokusić – ocenia dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia Agnieszka Pietraszewska-Macheta.
– Realna ocena naszych placówek medycznych przez osoby, które w ostatnim czasie z nich korzystały, na pewno odbiega od tej upowszechnionej w mediach, która zapewne bazuje na zakorzenionych od dawna stereotypach. Ale te wyniki pokazują też, że przed nami nadal dużo ciężkiej pracy – zaznacza.
CMJ przekazało, że placówka, która zdecyduje się wziąć udział w projekcie, uzyskuje dostęp do anonimowych ankiet z prawie 30 różnymi pytaniami, które wypełniają pacjenci kończący hospitalizację.
Analizę ankiet przeprowadza CMJ, a dane zbiorcze przekazuje zwrotnie do szpitala. Szpital ma też możliwość przeprowadzenia samodzielnej analizy, opierając się na oprogramowaniu udostępnionym przez centrum. Ocenianych jest 16 różnych wskaźników – od poczucia bezpieczeństwa w szpitalu, przez sposób komunikacji personelu, samopoczucie pacjenta, opiekę lekarską i pielęgniarską, sposób ordynacji leków, po warunki żywienia i ogólne warunki pobytu. Wyniki badania satysfakcji pacjentów mają w założeniu pomóc doskonalić jakość opieki szpitalnej.
Przez trzy kwartały tego roku do CMJ wpłynęło ponad 90 tys. anonimowych ankiet z ponad 170 szpitali z całego kraju. Najczęściej na badanie satysfakcji wśród swoich pacjentów decydowały się szpitale z Mazowsza, Małopolski, Lubelszczyzny, Śląska i Pomorza, najrzadziej z województwa świętokrzyskiego i lubuskiego. W badaniu satysfakcji wśród swoich pacjentów uczestniczyły zarówno szpitale publiczne, jak i niepubliczne, wojewódzkie, powiatowe, miejskie i kliniczne.
Jednym z najważniejszych wskaźników satysfakcji jest poczucie bezpieczeństwa w szpitalu, które wyraziło aż 90 proc. ankietowanych. Nieco ponad 80 proc. badanych uważa, że ich stan zdrowia dzięki pobytowi w szpitalu się poprawił. Bardzo duża grupa pacjentów – więcej niż 89 proc. – pozytywnie ocenia sposób przekazywania przez personel medyczny informacji o ich stanie zdrowia.
Z opieki lekarskiej zadowolonych jest 86 proc. uczestników ankiety, z pielęgniarskiej – 88 proc., a fizjoterapeutycznej – 87 proc. Ponad 75 proc. badanych nie ma uwag do ogólnych warunków pobytu w szpitalu, a 68 proc. do serwowanego w szpitalu pożywienia. Tylko 25 proc. osób odczuwało przygnębienie w związku z hospitalizacją. Ostatecznie 84 proc. pacjentów zarekomendowałoby placówkę, w której przebywali, innym pacjentom.
Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia szacuje, że do końca tego roku udział w ankiecie weźmie w sumie ok. 120 tys. pacjentów. CMJ zwraca uwagę, że ważne jednak, by do badania Pasat Open zgłaszały się placówki z tych województw, z których dotychczas jest najmniej uczestników badania, co da większą reprezentatywność wyników.
– Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że za wcześnie mówić o pełnej reprezentatywności zbieranych przez nas danych, ale zwracam uwagę na fakt, że jest to jedyne tego typu badanie satysfakcji, które oparte jest na tak dużej próbie pacjentów i placówek z całego kraju. O pewne wstępne wnioski dla całego systemu ochrony zdrowia można się więc pokusić – ocenia dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia Agnieszka Pietraszewska-Macheta.
– Realna ocena naszych placówek medycznych przez osoby, które w ostatnim czasie z nich korzystały, na pewno odbiega od tej upowszechnionej w mediach, która zapewne bazuje na zakorzenionych od dawna stereotypach. Ale te wyniki pokazują też, że przed nami nadal dużo ciężkiej pracy – zaznacza.