123RF
System zarządzający obsługą pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym
Redaktor: Iwona Konarska
Data: 31.05.2021
Źródło: NRL
Działy:
Aktualności w Lekarz POZ
Aktualności
NRL wypowiedziała się na temat projektu rozporządzenia ministra zdrowia - uważa, że zaproponowane rozwiązania są zbyt ogólne, aby można było precyzyjnie ocenić praktyczny aspekt wprowadzenia systemu TOPSOR. Poza tym nie wskazano żadnych źródeł finansowania.
W stanowisku czytamy także: Oceniany projekt rozporządzenia nie wskazuje czy system będzie wymagał nadzoru personelu SOR, czy będzie funkcjonował samodzielnie, co ma istotny wpływ na możliwości personalne danej jednostki. Dodatkowo Projektodawca nie wskazuje źródeł finansowania wprowadzanych zmian, kosztów ewentualnego zatrudnienia dodatkowego personelu czy zakupu niezbędnej infrastruktury technicznej i sprzętowej do obsługi systemu. W Ocenie Skutków Regulacji nie wskazano żadnych źródeł finansowania, a w aktualnej sytuacji finansowej szpitali nie będą one w stanie ponieść tych kosztów.
W projekcie nie sprecyzowano także czy system TOPSOR będzie kompatybilny z systemami informatycznymi obsługującymi szpitale, co także może mieć wpływ na potrzebę zatrudnienia dodatkowego, dedykowanego systemowi, personelu. Sama integracja systemu TOPSOR z systemem informatycznym szpitala może okazać się bardzo kosztowna.
Wątpliwości budzi także szybki termin wejścia w życie zaproponowanych zmian, projektodawca nie precyzuje czy do 1 lipca 2021 r. szpitalne oddziały ratunkowe będą miały obowiązek dostosować warunki oddziału do nowego systemu, czy wprowadzony zostanie okres przejściowy pozwalający dostosować się do nowych wymogów technicznych. Rozporządzenie pomija także zmieniające się problemy funkcjonowania szpitalnego oddziału ratunkowego. Zdaniem prezydium NRL, wymaga doprecyzowania, jak np. należy definiować wskazany w § 2 pkt 3 „pierwszy kontakt z lekarzem”.
W warunkach pracy SOR określenie czasu oczekiwania na świadczenie medyczne jest praktycznie niemożliwe i czas ten będzie ulegał stałym zmianom, ponieważ czynnikiem determinującym go nie może być kolejność zgłoszenia a jedynie stan zgłaszającego się pacjenta i pozostałych pacjentów.
W projekcie nie sprecyzowano także czy system TOPSOR będzie kompatybilny z systemami informatycznymi obsługującymi szpitale, co także może mieć wpływ na potrzebę zatrudnienia dodatkowego, dedykowanego systemowi, personelu. Sama integracja systemu TOPSOR z systemem informatycznym szpitala może okazać się bardzo kosztowna.
Wątpliwości budzi także szybki termin wejścia w życie zaproponowanych zmian, projektodawca nie precyzuje czy do 1 lipca 2021 r. szpitalne oddziały ratunkowe będą miały obowiązek dostosować warunki oddziału do nowego systemu, czy wprowadzony zostanie okres przejściowy pozwalający dostosować się do nowych wymogów technicznych. Rozporządzenie pomija także zmieniające się problemy funkcjonowania szpitalnego oddziału ratunkowego. Zdaniem prezydium NRL, wymaga doprecyzowania, jak np. należy definiować wskazany w § 2 pkt 3 „pierwszy kontakt z lekarzem”.
W warunkach pracy SOR określenie czasu oczekiwania na świadczenie medyczne jest praktycznie niemożliwe i czas ten będzie ulegał stałym zmianom, ponieważ czynnikiem determinującym go nie może być kolejność zgłoszenia a jedynie stan zgłaszającego się pacjenta i pozostałych pacjentów.