Placówki powinny stworzyć pacjentom warunki do odwoływania wizyt
Tagi: | Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, pacjent, pacjenci, wizyty, odwoływanie wizyt, szpitale, przychodnie |
Z danych Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że w 2023 r. nieodwołanych wizyt było prawie 1,3 miliona. Rzecznik Praw Pacjenta uważa, że na tę sytuację wpływają też same przychodnie, ponieważ część z nich nie stworzyła warunków, żeby można było w prosty sposób poinformować o niestawieniu się w gabinecie.
Dane NFZ pokazują, że najwięcej, bo ponad 420 tys., przypadków odwołanych wizyt dotyczyło świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 280 tys. z kardiologii, z fizjoterapii ambulatoryjnej ponad 180 tys., blisko 120 tys. z endokrynologii, a prawie 100 tys. z onkologii. Jak pisze portal Prawo.pl, każda nieodwołana wizyta to stracona szansa na leczenie dla innego pacjenta. Wpływają też na dłuższe oczekiwanie do lekarza.
Skala nieodwołanych wizyt jest znacząca
Jak czytamy, w porównaniu do 2022 i 2023 roku widać spadek nieodwołanych wizyt o ok. 100 tys. Wpłynęło na to szereg działań resortu zdrowia i rzecznika praw pacjenta (RPP). Między innymi kampanii „Odwołuję. Nie blokuję”. Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne. Dodatkowo w 2023 r. NFZ wysłał blisko 12 milionów SMS-ów z przypomnieniem o wizycie do specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Mimo tego skala tego zjawiska nadal utrzymuje się na wysokim poziomie.
Podczas konferencji w Ministerstwie Zdrowia inaugurującej kolejną edycję kampanii, Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta zwrócił uwagę, że wspólne działanie pacjentów i placówek medycznych ma kluczowe znaczenie dla poprawy efektywności systemu ochrony zdrowia.
Wskazywał, że placówki medyczne także odgrywają kluczową rolę w procesie optymalizacji wizyt. Jego zdaniem ważne jest, aby stworzyły pacjentom łatwe i szybkie sposoby na odwoływanie zaplanowanych terminów – np. poprzez telefon, wiadomość SMS czy intuicyjne systemy online. Takie rozwiązania mogą znacznie poprawić płynność funkcjonowania placówki, redukując straty czasu i umożliwiając lepsze zarządzanie listą oczekujących. Bez technologicznych, funkcjonalnych ułatwień pacjent często nie jest w stanie, mimo szczerych chęci, odwołać zaplanowanej wizyty. Warto również stworzyć system przypominający pacjentom o zbliżających się terminach wizyt, aby odpowiednio wcześnie mogli się do nich przygotować lub zdecydować o odwołaniu.
Przeczytaj także: „Za nieodwołanie wizyt nie będą grozić kary ”