GIF

1,5 tys. recept w ramach pilotażu usług farmaceutycznych

Udostępnij:

Liczba usług farmaceuty zrealizowanych od początku pilotażu z wystawieniem recepty na antykoncepcję awaryjną wynosi 1,5 tys. – poinformował Narodowy Fundusz Zdrowia. Liczba aptek zainteresowanych obecnie programem to ponad 1,2 tys.

  • Liczba usług farmaceuty zrealizowanych od początku pilotażu z wystawieniem recepty na antykoncepcję awaryjną to 1,5 tys.
  • Umowy z NFZ na realizację programu pilotażowego antykoncepcji awaryjnej podpisało niemal 1100 aptek. Obecnie procedowanych jest kolejnych 140 wniosków punktów, które chcą wejść do programu
  • Apteki, które podpisały umowy z NFZ na realizację pilotażu, oznaczone są naklejką z informacją, że są realizatorami programu pilotażowego

Farmaceuci wystawiają recepty

Pilotaż sprzedaży antykoncepcji awaryjnej rozpoczął się 1 maja br. Opracowany przez resort zdrowia, a realizowany przez NFZ program zakłada, że tabletkę „dzień po” farmaceuta z apteki biorącej udział w pilotażu może sprzedać pacjentce od 15. roku życia. Jest to tzw. usługa farmaceutyczna, w ramach której farmaceuta przeprowadza wywiad z pacjentką i wystawia receptę. Pilotaż dotyczy antykoncepcji awaryjnej zawierającej octan uliprystalu.

– Liczba usług farmaceuty zrealizowanych od początku pilotażu z wystawieniem recepty na antykoncepcję awaryjną to 1,5 tys. – przekazał dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ Paweł Florek.

Wyjaśnił, że „umowy z NFZ na realizację programu pilotażowego antykoncepcji awaryjnej podpisało niemal 1100 aptek”. – Jednocześnie rozpatrujemy aktualnie 140 wniosków od kolejnych aptek, które chcą wejść do programu – podał.

Jak zaznaczył, na bieżąco wpływają do NFZ kolejne wnioski i każdego dnia podpisywane są również nowe umowy.

– Nabór aptek do programu jest otwarty i ciągły – dodał dyrektor Florek, który przypomniał, że szczegóły, jak dołączyć do pilotażu, są opisane na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia.

Apteki w programie oznaczone naklejką

– Apteki, które podpisały umowy z NFZ na realizację pilotażu, otrzymały od nas naklejki z informacją, że są realizatorami programu pilotażowego. Na bieżąco, w przypadku zawierania kolejnych umów, każdej aptece przekazujemy taką naklejkę – dodał Florek.

Projekt naklejki, przesłany przez Ministerstwo Zdrowia, zatwierdził w czerwcu Departament Prawny Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego. GIF stwierdził, że umieszczenie naklejki w aptekach nie naruszy zakazu reklamy aptek zgodnie z art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne. GIF przy wydawaniu decyzji przypomniał, że „w oznaczeniu nie mogą znajdować się żadne dodatkowe treści wartościujące ani znaki graficzne, które mogłyby stanowić zachętę do skorzystania z usług i oferty apteki”.

Program to dla Ministerstwa Zdrowia realizacja planu B na zwiększenie dostępności do antykoncepcji awaryjnej. Wprowadzając pilotaż dla aptek, resort zdrowia obchodzi weto Andrzeja Dudy. Prezydent pod koniec marca nie zgodził się na podpisanie ustawy znoszącej recepty na pigułkę „dzień po”, ponieważ pozwalała na jej zakup osobom od 15. roku życia bez konieczności zgody opiekuna. Według Andrzeja Dudy w przypadku tak młodych osób rodzice powinni ją wyrazić.

Pigułka kosztuje 70–135 zł i ten wydatek pozostaje po stronie pacjentki. Ale koszty wystawienia recepty przez farmaceutę pokryje NFZ. Za usługę związaną z przeprowadzeniem wywiadu z pacjentką i wystawienia jej recepty apteka otrzyma 50 zł. MZ szacuje, że w czasie trwania pilotażu wyda na ten cel co najmniej 13,6 mln zł, a najpewniej „istotnie” więcej.

Możliwość sprzedaży pigułki antykoncepcji awaryjnej zawierającej octan uliprystalu (o nazwie handlowej ellaOne) dopuściła w 2015 r. Komisja Europejska. Decyzję oparła na rekomendacji Europejskiej Agencji Leków.

Menedzer Zdrowia linkedin

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.