Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
4/2015
vol. 23 streszczenie artykułu:
Artykuł przeglądowy
Innowacyjny model monitoringu losów zawodowych absolwentów kierunku pielęgniarstwo realizowany przez uczelnie wyższe przy ścisłej współpracy z Okręgowymi Izbami Pielęgniarek i Położnych
Andrzej Klim
1
,
Paulina Zabielska
2
,
Mariola Głowacka
3
,
Beata Karakiewicz
2
Data publikacji online: 2016/02/29
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
W procesie kształcenia na kierunku pielęgniarstwo istnieje konieczność uwzględnienia szczególnej specyfiki pracy wykonywanej przez przyszły personel medyczny, wyrażającej się w odpowiedzialności za najważniejszą wartość, jaką jest życie i zdrowie człowieka. Dlatego też od każdej uczelni wyższej, realizującej w niniejszym przedmiocie procesy edukacyjne, wymaga się zapewnienia szczególnej dbałości i największej jakości. Temu procesowi mogą pomóc, zbierane podczas procesu monitoringu losów zawodowych absolwentów, szczegółowe informacje pozwalające: w sposób zewnętrzny odnieść efekty procesu kształcenia do realiów i potrzeb pracodawców, dokonać zobiektywizowanej oceny poziomu i sposobu nauczania, czy też podjąć próbę efektywnego doskonalenia programu kształcenia. Celem pracy było zaprezentowanie założeń wypracowanego, nowego modelu monitorowania przez uczelnie wyższe losów zawodowych absolwentów kierunku pielęgniarstwo, wyróżniającego się nowatorskim rozwiązaniem w zakresie pozyskiwania do szczegółowej analizy oceny jakości, efektywności i rynkowości kształcenia danych gromadzonych w Centralnym Rejestrze Pielęgniarek i Położnych. Opracowane rozwiązania organizacyjne, prawne i techniczne pozwalają ograniczyć powszechnie występujący problem związany z trudnościami w uzyskiwaniu opinii ze strony absolwentów. Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (4): 537–543
In the process of education in the nursing major, there is a necessity to take into account the particular specificity of work performed by the future medical personnel, expressed in the responsibility for the highest value, which is human life and health. That is why every institution of higher education carrying out educational processes in this field, is required to provide special care and the highest quality. This process can be aided by detailed information collected during the process of monitoring the professional career development of graduates, allowing to: relate, in an outward way, the effects of the process of education to the reality and needs of employers, carry out an objective assessment of the level and method of teaching, and make an attempt to improve the curriculum in an effective manner. The aim of the paper was to present the foundations of the developed, new model for monitoring by institutions of higher education the professional career development of graduates with a degree in nursing, distinguished by a novel solution for acquiring the data collected in the Central Register of Nurses and Midwives for the detailed analysis of quality assessment, effectiveness and marketability of education. Developed organisational, legal and technical solutions allow to reduce the prevalent problem related to difficulties in obtaining opinions from graduates.
słowa kluczowe:
monitoring; kariera; absolwent; pielęgniarstwo |