Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
3/2014
vol. 22 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Kompetencje międzykulturowe w pielęgniarstwie
Kazimiera Zdziebło
1
,
Grażyna Nowak-Starz
2
,
Ewa Makieła
2
,
Renata Stępień
1
,
Grażyna Wiraszka
1
Data publikacji online: 2014/12/03
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Coraz bardziej wyraźna w placówkach ochrony zdrowia obecność migrantów powoduje różne konsekwencje zarówno dla nich samych, jak i dla systemu opieki zdrowotnej oraz dla pracowników ochrony zdrowia. Niewątpliwie przed profesjonalistami opieki zdrowotnej pojawia się wiele nowych zadań związanych z „opieką zróżnicowaną kulturowo”; to oni w tym procesie odgrywają i będą odgrywać główną rolę. Cel pracy. Celem niniejszej pracy było poznanie opinii badanych pielęgniarek na temat potrzeby rozwijania kompetencji kulturowych w pracy z pacjentem. Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 106 pielęgniarek pracujących w różnych placówkach ochrony zdrowia. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Wyniki. W badanej grupie tylko prawie połowa respondentów (47,2%) zetknęła się z pojęciem kompetencji międzykulturowych. Aż 91,5% badanych twierdziło, że w pracy zawodowej pielęgniarki potrzebna jest znajomość innych kultur oraz niezbędne są kompetencje, między innymi: wiedza dotycząca wpływu różnych kultur na zdrowie, chorobę (57,5%), umiejętności rozpoznawania problemów wynikających z różnic kulturowych (59,4%) oraz postawa przezwyciężania postawy etnocentrycznej, uprzedzeń, stereotypów (59,4%). Wnioski. W pracy zawodowej pielęgniarki potrzebna jest znajomość tematyki dotyczącej innych kultur. Znajomość języka, respektowanie i uznawanie różnic kulturowych, to tylko niektóre postawy i umiejętności ułatwiające pielęgniarce nawiązanie kontaktu z osobą prezentującą odmienną kulturę. Introduction. More and more pronounced in health care facilities for migrants to different consequences both for themselves and for the health system and for health care professionals. There is no doubt that health care professionals before appears a number of new tasks related to culturally diverse “care”; They play in this process and will play a central role. Aim of the study. The aim of this study is to understand how opinions of nurses on the need to develop cultural competence in working with the patient. Material and methods. In this method a survey tool, and the tool was a questionnaire survey author, which contained 10 questions and substantive general 8 questions. Results. In the test group only almost half of the respondents (47,2 %) comes into contact with the term cultural skills. Until 91.5% of respondents claimed that in their work is needed nurse of knowledge of other cultures. Knowledge of effects of different cultures on health, disease (57.5 %), and skills identify problems arising from cultural differences (59,4%) and attitude overcoming attitude etnocentrycznej, prejudices, stereotypes (59,4%). Conclusions. It is important to have some knowledge of the occupational nurse of other cultures. Knowledge of the language, respect and recognition of cultural differences, the only certain attitudes and skills to nurse to establish contact with a person with a different culture. Almost all respondents were not previously prepared for effective contact with the person with a different culture. słowa kluczowe:
pielęgniarki; kompetencje; opieka zdrowotna |