ZGŁOŚ ABSTRAKT
INSTRUKCJE DOTYCZĄCE PRZESYŁANIA ABSTRAKTÓW
- Przesyłane abstrakty powinny dotyczyć tematów wymienionych poniżej.
- Wystąpienia mogą dotyczyć zarówno prac naukowych jak i poglądowych oraz opisów konkretnych działań czy interwencji.
- Abstrakty zgłaszamy poprzez formularz do dnia 18 czerwca 2023.
- Nie ma ograniczeń co do liczby abstraktów, które dana osoba może przesłać.
- Zgłaszając abstrakt należy poprawnie wpisać imię i nazwisko oraz adres e-mail zgłaszającego - dane te będą służyły do dalszej korespondencji z autorem/autorami.
- Zgłaszając abstrakt należy poprawnie wpisać afiliacje wszystkich autorów
OBOWIĄZUJĄCY WZÓR ABSTRAKTU
Objętość: nie powinna przekraczać 1 strony, maksymalna liczba słów to 350, z wyłączeniem tytułu i informacji o autorze.
Tytuł: powinien być zwięzły, jasno wskazujący na charakter i zawartość przygotowanych do prezentacji materiałów.
Nazwiska autorów: Podajemy pełne imię (imiona) i nazwiska autorów, stopnie naukowe oraz pełne afiliacje.
Wstęp: w tym informacje o celach prezentacji oraz grupie docelowej.
Streszczenie: zawierające przedstawienie najistotniejszych elementów planowanego wystąpienia, np. opis podjętych działań, wykorzystanych metod, grupy odbiorców, wyników oraz wniosków.
Znaczenie dla użytkowników i rodzin: tzn. znaczenie przedłożonej pracy w odniesieniu do osób z doświadczeniem życiowym, dzieci objętych wczesną interwencją i/lub wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz członków ich rodzin i osób bliskich.
Wszystkie streszczenia będą recenzowane przez członków Komitetu Naukowego.
Informacja o zaakceptowanych abstraktach zostanie przekazana do zgłaszających drogą mailową do dnia 30 lipca 2023.
Zakwalifikowane prace będą przedstawiane w formie 10 minutowych wystąpień ustnych, prezentowanych podczas sesji plenarnej w dniach 20 oraz 21 października 2023 lub podczas sesji plakatowej.
GŁÓWNE TEMATY SESJI
FUNKCJE I STRUKTURY CIAŁA
Rośniemy razem. Wspieranie rozwoju strukturalnego i funkcjonalnego dzieci w celu optymalizacji aktywności i uczestnictwa.
- interwencje adresujące strukturę i funkcję wg ICF
- metody diagnostyczne ukierunkowane na strukturę i funkcję
- wczesne wspomaganie rozwoju
- działania interdyscyplinarne
- rozwój psychiczny i emocjonalny
- prewencja
- działania angażujące rodzinę
- zastosowanie rozwiązań technologicznych
AKTYWNOŚĆ
Ja sam! Uczenie się dziecka przez doświadczenie. Rozwijanie nowych umiejętności i kompetencji kluczowych
- Ocena i terapia funkcjonalna we wczesnej interwencji i wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i wsparciu rodziny
- Środowisko dziecka czy gabinet? Wspomaganie rozwoju dziecka w dążeniu do samodzielności w codziennych aktywnościach
- Motywacja i komunikacja funkcjonalna w budowaniu relacji społecznych
- Ciekawość poznawcza i planowanie motoryczne w osiąganiu kompetencji kluczowych
- Protokoły terapeutyczne oparte na zastosowaniu urządzeń i systemów wspierających samodzielną mobilność".
UCZESTNICTWO I TRANZYCJA
„Dam radę” Czy i w jakim stopniu interdyscyplinarny i zaplanowany model terapii wpływa na uczestnictwo i efektywność tranzycji u dziecka z niepełnosprawnością.
- Współpraca interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego w procesie uczestnictwa
i tranzycji („przejścia”).
- Wirtualna rzeczywistość w procesie uczestnictwa i tranzycji.
- Wsparcie rodziny w procesie uczestnictwa i tranzycji.
- Co zrobić, aby z dziecka z niepełnosprawnością stać się niezależnym, pełnoprawnym uczniem - doświadczenia własne.
- Wpływ i rola fizjoterapii na długofalowy proces dążenia do samodzielności (uczestnictwa).
- Przejście do edukacji szkolnej – planowanie i realizacja wczesnej interwencji/wwr.
- Rola instytucji (szkoły) w procesie wprowadzenia (tranzycji, przejścia) ucznia
z niepełnosprawnością w system edukacji.
CZYNNIKI ŚRODOWISKOWE
Środowisko i jego wpływ na jakość życia dziecka i jego rodziny.
- Zastosowanie nowoczesnych technologii/ sprzętu specjalistycznego i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka z niepełnosprawnością i jego rodziny
- Pomoc i ograniczenia wynikające ze środowiska, w którym rozwija się dziecko z niepełnosprawnością
- Analiza potrzeb dziecka i jego rodziny w procesie diagnostyczno-terapeutyczno-edukacyjnym.
- Wsparcie fizyczne lub emocjonalne i wzajemne powiązania w środowisku w którym funkcjonuje osoba z niepełnosprawnością. ,,Dobre Praktyki”.
- Postawa rodziny w której żyje dziecko z niepełnosprawnością, a postawy społeczne.
- Wsparcie systemowe rodziny dziecka z niepełnosprawnością.
- Bariery i możliwości systemowe dla dziecka i jego rodziny.
CZYNNIKI OSOBOWE
Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” - czynniki osobowe w kontekście dziecka objętego WWR.
- miejsce cech osobowych dziecka i jego rodziny we wczesnym wspomaganiu rozwoju (mocne strony/zasoby dziecka i rodziny; sytuacje trudne w życiu dziecka; cechy rozwoju poznawczego, emocjonalnego, osobowościowego dziecka a wczesne wspomaganie rozwoju dziecka);
- trudności w wykorzystaniu cech osobowych dziecka i rodziny w działaniach podejmowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju (kryzysy i zagrożenia w rozwoju dziecka oraz jego środowisku rodzinnym a wczesne wspomaganie rozwoju; wyzwania diagnostyczne/organizacyjne/świadomościowe związane z wykorzystaniem cech osobowych dziecka i rodziny do programów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka);
- sposoby wspierania potencjału osobowego dziecka i jego rodziny we wczesnym wspomaganiu rozwoju (przykłady dobrych praktyk);
- wątki pomijane i nieobecne w czynnikach osobowych w kontekście wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.