Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
4/2014
vol. 22 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Oczekiwania chorych wobec personelu pielęgniarskiego
Alicja Moczydłowska
1
,
Elżbieta Krajewska-Kułak
2
,
Maria Kózka
3
,
Krzysztof Bielski
4
,
Bożena Kulesza-Brończyk
5
,
Halina Kalandyk
6
Data publikacji online: 2015/03/12
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Pacjenci oceniający swój pobyt w szpitalu, jako bardzo satysfakcjonujący, tak samo oceniają również opiekę pielęgniarską. Cel. Celem pracy była ocena oczekiwań pacjentów wobec personelu pielęgniarskiego. Materiał i metody. Badaniem objęto po 300 chorych oddziałów zabiegowych (grupa I) i oddziałów zachowawczych (grupa II) i wykorzystano kwestionariusz autorski oraz skale SWLS i AIS. Wyniki. Badani chcieliby, aby pielęgniarki omawiały z nimi ich problemy zdrowotne (64,3%) oraz uczyły chorych właściwego postępowania w chorobie (85,2%), budziły zaufanie (77,7%) i były bezinteresowne (64,3%). W opinii badanych pielęgniarki udzielały chorym informacji (83,0%), szanowały ich godność (90,7%) i prawo do intymności (93,3%). Chorzy z grupy I wykazujący średnią akceptację choroby, najwyżej ocenili pracę pielęgniarek, zwłaszcza w aspekcie zaufania do personelu pielęgniarskiego (59%), a respondenci z grupy II, posiadając niski lub przeciętny stopień zadowolenia z życia, wyżej oceniali ich profesjonalizm pracy. Wnioski. Pacjenci od pielęgniarek oczekiwali przede wszystkim umiejętności obserwacji, odpowiedniej wiedzy medycznej, humanitarnego stosunku do pacjenta oraz staranności w wykonywaniu zabiegów. Najbardziej pożądanymi przez respondentów cechami charakteru pielęgniarek były: zaufanie, bezinteresowność, poszanowanie godności innych i odpowiedzialność. Ankietowani pacjenci w większości pozytywnie oceniali pracę pielęgniarek, przy czym wyżej na oddziałach zabiegowych niż zachowawczych. Na obu oddziałach zaufanie do pielęgniarek najwyżej ocenili pacjenci ze średnią i dobrą akceptacja choroby, a profesjonalizm i zadowolenie z ich pracy pacjenci ze średnim stopniem akceptacji choroby i odczuwający wysoki poziom satysfakcji z życia. Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (4): 464–470 Introduction. Patients evaluate their hospital stay and nursing care, as very satisfactory and also evaluate nursing care. Aim. To assess patients’ expectations towards nursing staff. Material and methods. The study included 300 patients from surgical wards (group I) and non-surgical wards (group II). We used the original questionnaire and SWLS and AIS scale. Results. Respondents would like to see nurses discuss with patients about health problems (64.3%), teach patients proper lifestyle during disease (85.2%), evoke trust (77.7%), and selflessness (64.3%). In the opinion of tested, nurses informed the sick (83.0%) and respected their dignity (90.7%) and the right to privacy (93.3%). The patients in group I, showing the average acceptance of disease, granted the highest scores to nurses work, especially confidence (59%), and the respondents from group II, having low or average level of life satisfaction, gave higher scores for their work. Conclusions. Patients mostly expected from nurses observational skills, appropriate medical knowledge, human relation to a patient and diligence in the performance of treatments. The most desirable qualities of nurse were: confidence, selflessness, respect dignity of others and responsibility. Most of patients positively evaluated nurses work (higher in surgical wards than non-surgical), large part of them drew attention to performance of their work in a hurry. Patients with a medium degree of disease acceptance and high level of satisfaction gave the highest scores to nursing staff professionalism and job satisfaction. Nursing Topics 2014; 22 (4): 464–470 słowa kluczowe:
chory; pielęgniarka; satysfakcja pacjenta |